به گزارش گروه علمی ایرنا شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت ا،لام والمسلمین عبدالحسین خسرونه وی در این نشست درباره نقش فعالان آموزشی در اداره آموزش و پرورش گفت: توجه به مسائل مهم آموزشی در سطح استانداری یکی از اولویت های ما بوده و هست. در هر فرمانداری باید گروهی از فعالان آموزش و پرورش و جمعیت حضور داشته باشند و این همفکران بتوانند در سطح کشور مسئولیت هایی را بر عهده بگیرند.
وی افزود: یکی از این توانمندی ها در ،ت چهاردهم، اعتقاد رئیس جمهور به اولویت آموزش و پرورش است و بارها بر این موضوع تاکید کرده اند. یکی دیگر از اولویت های مطرح شده در این ،ت بحث کودکان است. اما در برخی موارد نتوانست آرای لازم را ،ب کند. ما باید این مسائل را پیگیری کنیم و از ظرفیت های موجود برای پیشبرد آنها بهره برداری کنیم.
خسرونا گفت: از دیگر ویژگی های وزیر آموزش و پرورش این است که وی فردی متدین و آشنا به معارف اسلامی است و علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در تحصیلات حوزوی نیز سابقه دارد و از زم، که تدریس می کرد همواره به معارف اسلامی علاقه مند بوده است. مدارس تا کنون . این موضوع در جلسات مختلف مطرح شد.
یکی دیگر از نشانه های مثبت در ،ت علاقه به شهدای دانش آموز است. به ،وان مثال مراسمی با حضور 36 دانش آموز برگزار شد که حضور مسئولین شهرستان و برنامه ریزی دقیق اهمیت این موضوع را نشان داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید با ارائه گزارش های دقیق از عملیات و دستاوردهای آموزشی، مسئولان را متوجه اهمیت این موضوعات کنیم. گزارش ها می توانند به اندازه تعداد جلساتی که برگزار شده، اقداماتی برای مناطق ضعیف آموزشی انجام شده و چه نتایجی حاصل شده است، تأثیرگذار باشند.
وی افزود: تربیت اسلامی مبتنی بر پرورش استعدادهای علمی، جسمی، روحی، عاطفی، فکری و دینی به طور همزمان و متوازن است. شهید مطهری همچنین خاطرنشان ،د که ما انسان ها استعدادهای مختلفی داریم و باید این استعدادها به صورت همه جانبه پرورش یابند. به ،وان مثال، سلامت جسمی شرط لازم برای رشد فکری است. جسم و روح انسان به هم گره خورده است، بنابراین اگر یکی ضعیف باشد، دیگری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
خسروبنا گفت: استعدادهای عاطفی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این آموزش باید همه جانبه باشد و همه جوانب انسان را در برگیرد. به ،وان مثال، در کشورهای توسعه یافته، توسعه علمی مشکلاتی را در کنار مشکلات جدیدی مانند بیماری های ناشناخته یا عدم تعادل در آموزش عاطفی ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: دانش اگرچه مهم و ضروری است، اما اگر با تهذیب و تربیت اخلاقی همراه نباشد، نمی تواند به تعالی انسان کمک کند. به همین دلیل در همه فعالیت ها باید نظریه تربیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مب، تعلیم و تربیت اسلامی شامل سه مقوله اصلی است که انسان موجودی نیازمند هدایت الهی است. فطرت انسان خداجو او را به سوی تعالی سوق می دهد. این هدایت ممکن است به نام های مختلف الهی باشد، مانند هدایت به نام جمال.
سه اصل تعلیم و تربیت
خسرونه افزود: دارایی های شناختی نوع دوم این دارایی ها هستند. انسان ها ابزارهای مختلفی برای دانش دارند، از جمله ذهن، قلب و تجربیات آموزشی. این ابزارها در تربیت دینی و اسلامی نقش اساسی دارند. مب، انسان شناسی را نیز باید در نظر گرفت که انسان موجودی خودگردان و دارای کرامت و عزت نفس است. این ویژگی ها تفاوت های اساسی بین انسان و سایر موجودات را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: اصول حاکم بر این مب، شامل ،د به م،ای توجه به ذهن و اندیشه است و فارغ التحصیلی از جمله اصول مهم تربیتی است و نیازمند صبر و برنامه ریزی دقیق است نیاز به مربی یک فرد در تمام مراحل زندگی به معلم نیاز دارد. شیوخ دینی ما مانند آیت الله بهجت همواره بر اهمیت تربیت تأکید داشته اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مسیر تربیت اسلامی باید همه جانبه باشیم و همه ابعاد جسمی، روحی، عاطفی و فکری انسان را در نظر بگیریم. این امر مست،م تلاش مستمر، برنامه ریزی دقیق و استفاده از توانمندی های موجود در کشور است. امیدوارم با تلاش و کوشش بتو،م مسیر تعالی اسلامی را هموارتر کنیم.