پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه تأثیر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن اثر تعدیل گر سرمایه های اجتماعی

قسمتی از متن پایان نامه :

) مبانی نظری

آن چیز که در این فصل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، پیرامون مبانی نظری پژوهش می­باشد. آغاز کوشش خواهد گردید که هریک از متغیرهای مدل مفهومی مانند اشتراک دانش، رفتار نوآورانه کارکنان، سرمایه اجتماعی بطور تفصیلی و کامل مورد مطالعه قرار گرفته و تحلیل گردد. همچنین تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در این حوزه مطالعه خواهد گردید. سپس روابط بین متغیرهای پژوهش و همچنین مدل مفهومی ارائه خواهد گردید.

2-2-1) اشتراک دانش

امروزه دانش، به عنوان یک منبع بسیار مهم برای حفظ میراث ارزشمند، فراگیری موارد جدید، حل کردن معضلات، دارای بالاترین قدرت خلق قابلیت­ها و جایگاه­های جدید برای افراد و سازمان­ها در حال و آینده برای پیشروی در عصر دانایی و دانش­محوری می­باشد. سازمان­ها بایستی دانش را برای دستیابی به بهره­روی نیروی انسانی، تواناسازی کارکنان، کاهش زمان تصمیم­گیری، اثربخشی سازمانی، رضایت شغلی کارکنان کاهش هزینه­ها، مزیت رقابتی، افزایش خلاقیت و نوآوری نهادینه نمایند. در سالهای اخیر تعداد نشر در خصوص دانش افزایش زیادی داشته می باشد. محققان و متخصصان بطور گسترده­­ای در مورد خصوصیات دانش و طبقه­بندی آن، مفاهیم، مدل­ها و چارچوب­های مدیریت دانش و سیستم­های پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات پژوهش کرده­اند. این محققان اکنون به ما اطلاعات مفید و درک خوبی از تئوری­های دانش داده­اند. دانش یک مزیت رقابتی قوی ایجاد می­کند در حالی که با سرعت تغییر محیط بیرونی ما نیز در حال تغییر باشیم(Alavi & Leidner, 2001). بخاطر بعضی از خصوصیات دانش که ضمنی، پویا، غیرقابل تقلیل و توسعه­پذیر می­باشد، سازمان­ها می­توانند مانعی در برابر رقبای خود ایجاد کرده و نوآوری سازمانی در عملیات، محصولات و خدمات خود داشته باشند(Courseault Trumbach, Payne, & Kongthon, 2006; Ozman, 2006). امروزه دانش بعنوان یک منبع مهم استراتژیکی در شرکت­ها ظهور کرده می باشد (Davenport & Prusak, 2000; Spender & Grant, 1996). به علاوه، مزیت رقابتی ایجاد شده بوسیله دانش به سختی کپی­برداری می­گردد(Davenport & Prusak, 2000) لذا دانش تأثیر مهمی ‌در رقابت اعمال می­کند. خصوصیات دانش در ادبیات موضوع بطور گسترده­ای مورد بحث واقع شده می باشد. آسان نیست که بطور واضح خصوصیات دانش شامل دیدگاه­های مختلف از نظر فلسفه، علم شناختی، علم اطلاعات، علم سازمانی، ارتباطات و .. را تعیین کنیم. ادعاها از جنبه­های زیادی از دانش ممکن می باشد متفاوت و حتی متناقض باشد. دانش بعنوان یک عقیده در ذهن و یا موضوع خاصی بعنوان یک شئی یا فرآیند قابل مدیریت مورد ملاحظه قرار می­گیرد (Shin, Holden, & Schmidt, 2001).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

1-4-1) اهداف اصلی و فرعی پژوهش

  • هدف اصلی 1 : تعیین اثر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 1-1: تعیین تأثیر اشتراک بهترین تجربیات بر ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 1-2: تعیین تأثیر اشتراک خطاها و اشتباهات بر ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف اصلی 2 : تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه ­اجتماعی بر ارتباط بین اشتراک دانش و رفتار نوآورانه کارکنان در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 2-1: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه ­اجتماعی ارتباط­ای بر ارتباط بین اشتراک بهترین تجربیات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 2-2: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه ­اجتماعی ساختاری بر ارتباط بین اشتراک بهترین تجربیات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 2-3 :تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه ­اجتماعی ارتباط­ای بر ارتباط بین اشتراک خطاها و اشتباهات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
  • هدف فرعی 2-4: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه ­اجتماعی ساختاری بر ارتباط بین اشتراک خطاها و اشتباهات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه تأثیر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن اثر تعدیل گر سرمایه های اجتماعی  با فرمت ورد