عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه تأثیر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن اثر تعدیل گر سرمایه های اجتماعی
قسمتی از متن پایان نامه :
عوامل موثر بر اشتراک دانش
اشتراک دانش هنگامی رخ میدهد که یک فرد مایل به کمک و یادگیری از دیگران در توسعه شایستگیهای جدید می باشد. سنگه (1998) میگوید که یادگیری به معنی درک و جذب می باشد. هدف نهایی از تسهیم دانش کارکنان، کوشش برای انتقال و تبدیل تجربیات و دانش همه افراد به داراییها و منابع سازمانی، به مقصود افزایش و پیشبرد اثربخشی سازمانی می باشد. سالوپک(2000) میگوید: اگر خواهان این هستیم که افراد در سازمان آن چه را که یاد میگیرند تسهیم کنند بایستی شرایطی در سازمان فراهم و ایجاد گردد که در آن، تسهیم شرایط نتیجه مزیت فردی باشد. برنامههای انگیزشی، شامل پاداشهای درونی، بیرونی و اجتماعی می باشد که بایستی ایجاد و توسعه داده شوند. این برنامهها و پاداشها موجب افزایش خلق دانش، تسهیم، انتقال و به کارگیری دانش میشوند. کارکنان هم زمان بایستی این واقعیت را آموزش ببینند که پاداشها فقط برای تسهیم دانش نمیباشد. کارکنان نه تنها بایستی دانش خود را پس از تسهیم حفظ کنند، بلکه هم چنین بایستی یک درون داد مرتبط با دانش تسهیم شده را از گروه یا طرفهای دیگر دریافت نمایند. علاوه بر برنامههای آموزشی، برنامههای استاد شاگردی[1] نیز بایستی مورد بهره گیری قرار گیرد. این برنامهها برای انتقال یادگیری افراد، دانش و تجربه آنها را مورد بهره گیری قرار میدهد. این تبادل، منجر به غنیسازی و تقویت دانش و ایجاد دانش جدید میگردد(Yang & Wan, 2004). به گونه کلی عواملی که موجب شکلگیری توجهها و رفتارهای تسهیم دانش می شوند عبارتند از:
– عادلانه و منصفانه بودن فرآیندهای تصمیمگیری موجود؛
– برآورده شدن انتظارات کارکنان توسط اقدامات منابع انسانی، فرهنگ و ارائه شغل راضی کننده؛
– قراردادنِ بهره گیری و تسهیم دانش در سیستم ارزیابی و پاداش سازمان؛
– ارتقاء، تشویق و پاداش به تسهیم دانش توسط فرهنگ سازمانی؛
– اندازه اعتماد موجود بین کارکنان و طرفداری مدیریت عالی سازمان.
2-2-1-6) فرهنگ اشتراک دنش
فرهنگ اشتراک دانش در یک سازمان نه تنها بوسیله در نظر گرفتن مستقیم دانش در استراتژی کسب و کارش بلکه همچنین بوسیله تغییر توجه کارکنان و رفتارهای آنها بمنظور بهبود تمایل آنها و اشتراک مستمر دانش ترغیب و تشویق می گردد(Connelly & Kelloway, 2003). اشتراک دانش تأثیر مهمی در کمک رساندن به سازمانها برای درک “بهترین تجربیات[2]” و به حداقل رساندن منحنی یادگیری و کوششهای بکار رفته کارکنان برای تبحر در زمینه جدید تخصصی ایفاء میکند(Hansen, 2002; McDermott & O’Dell, 2001). اشتراک دانش فرصتهایی بمنظور حداکثرکردن قابلیت سازمان در برآورد نیازهایش و تولید راه حلها و کاراییهایی برای ارائه کسب و کاری همراه با مزیت رقابتی ایجاد میکند(Reid, 2003). مطالعات نشان دادهاند که اشتراک دانش ضروری و مهم می باشد زیرا سازمان را قادر میسازد که عملکرد نوآوری خود را ارتقاء دهند و کوششهای یادگیری را کاهش دهند(Calantone, Cavusgil, & Zhao, 2002).
[1] Mentoring
[2] best practices
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
اهداف پژوهش
1-4-1) اهداف اصلی و فرعی پژوهش
- هدف اصلی 1 : تعیین اثر اشتراک دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 1-1: تعیین تأثیر اشتراک بهترین تجربیات بر ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 1-2: تعیین تأثیر اشتراک خطاها و اشتباهات بر ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف اصلی 2 : تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه اجتماعی بر ارتباط بین اشتراک دانش و رفتار نوآورانه کارکنان در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 2-1: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه اجتماعی ارتباطای بر ارتباط بین اشتراک بهترین تجربیات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 2-2: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه اجتماعی ساختاری بر ارتباط بین اشتراک بهترین تجربیات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 2-3 :تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه اجتماعی ارتباطای بر ارتباط بین اشتراک خطاها و اشتباهات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد
- هدف فرعی 2-4: تعیین اثر تعدیل کننده سرمایه اجتماعی ساختاری بر ارتباط بین اشتراک خطاها و اشتباهات و ترویج ایده در شرکت مهندسی مشاور طوس آب مشهد