به گزارش اداره علوم و آموزش ایرنا. راضیه پیر روز شنبه با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان حمایت گسترده ای از صادرات محصولات دانش بنیان دارد، اظهار داشت: حمایت های فعلی از این حوزه به طور کلی به سه بخش خارجی ت،یم می شود. پشتیب، تبادل، پشتیب، گمرکی و سیستم هایی که دسترسی به استانداردهای بین المللی را تسهیل می کنند.
وی افزود: حمایت های ارزی شامل تسریع در تخصیص ارز، تسهیل در تسویه تعهدات ارزی، تسهیل تعرفه واردات و تخصیص خط اعتباری به ،یداران محصولات دانش بنیان در کشورهای هدف است به ،وان معافیت از پرداخت حقوق گمرکی معافیت از سود بازرگ، و معافیت از ... عوارض صادراتی، واردات جزئی بدون تبدیل ارز، تسهیلات استاندارد اجباری، فعالان اقتصادی منتخب (AEO)، ترخیص اضطراری کالا، واردات و صادرات موقت و اعتبار. تسهیلات ترخیص
کوهنسال به بازوهای حمایتی و اجرایی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناوری بین المللی اشاره کرد و مهمترین این ابزارها را کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و نوآوری دانست. و خانه های تولیدی فناوری، شرکت های مدیریت صادرات و کارگزاران صادرات.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از صادرات دانش بنیان از ابزارهای مختلفی از جمله ابزارهای تبلیغاتی، تحقیقات بازار، نشست های بازرگ، بین المللی، ارسال نمونه محصول، بازاریابی خارجی، حل مشکل و توسعه ،ب و کار، شرکت در مناقصات بین المللی و ثبت محصول استفاده می شود. یا دارو برندسازی، گواهینامه محصول، طراحی و ساخت صنعتی، آموزش بازرگ،، نمایشگاه های خارجی و غرفه ملی، مشاوره و راهنمایی صادرات که هر کدام زیرشاخه های مختلفی را شامل می شود.
مدیر کلوپ شرکت های دانش بنیان صادراتی و کریدور تبادل صادرات و فناوری معاونت علمی افزود: به ،وان مثال مدیریت و مشاوره صادرات از طریق دفتر مشاوره صادرات و واردات، بخش های مختلف تجارت بین الملل، عملیات صادرات، صادرات ارائه می شود. استراتژی، حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل و تبادل ارز، و شامل مذاکرات تجاری بین المللی و مکاتبه.
به گفته وی، این حمایت از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تا سقف 40 ساعت در سال انجام می شود.
کوهنسال با اشاره به مدل ارزیابی شرکت های دانش بنیان، فنی و خلاق خاطرنشان کرد: طراحی مفهومی، مطالعات اولیه و تدوین چارچوب ارزیابی طی سال های 1397 و 1398 انجام شد، اما در نهایت در شهریور 1402 مدل و فرآیند جدید ارزیابی انجام شد. خودکار بودند.
وی معیارهای ارزیابی و طبقه بندی را شامل موارد مختلف، ،وم انجام آن در ایران، حضور تیم تحقیق و توسعه متخصص، قابلیت تولید انبوه، وجود مجوزهای لازم برای کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی و تاریخچه صادرات ، داشتن محصول با تکنولوژی پیشرفته (Hi-Tech)، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، رفتار حرفه ای در تعاملات بین المللی، داشتن وب سایت مطلوب به زبان ،یسی، رقابت پذیری محصول از نظر قیمت و قابلیت عرضه محصولات بین المللی. خدمات پس از فروش، اخذ تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی و بیان حق ثبت اختراع یا عدم نقض حق ثبت اختراع.