به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنابا آغاز تبلیغات 14 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از 31 ،داد، نامزدهای انتخاباتی در بسیاری از برنامه های تلویزیونی حضور یافتند و دیدگاه های مختلفی را در حوزه آموزش عالی، دانشگاه ها و حوزه نخبگان بیان ،د. یکی از این برنامه ها میزهای گرد بود و یکی از میزهای گرد هم درباره مسائل فرهنگی بود با حضور سه نفر از کارشناسان، خود کاندیداها و مشاورانشان برگزار شد و به مدت تقریبی دو ساعت از شبکه دو سیما پخش شد.
بر این اساس، بر اساس قرعه کشی که روز پنجشنبه 24 ،داد ماه انجام شد، محمدباقر قالیباف، جمعه 25 ،داد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، شنبه 26 ،داد، سعید جلیلی، یکشنبه 27 ،داد، علی رضا زاک،، سه شنبه 29 ،داد. ، حجت ا،لام مصطفی پورمحمدی و چهارشنبه 30 ،داد، مسعود بازیکیان. 19 وی در استودیو شبکه دو حضور یافت و مقابل کارشناسان فرهنگی این برنامه حسین تعظمی، شهاب اسفندیاری و الهام یاوری نشست و آنها و مشاورانشان به این سوالات پاسخ دادند.
مسعود چکتاریان، حجت ا،لام، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علی رضا زاک، و محمد باقر قالیباف. در این برنامه ها، 6 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به مجموعه ای از سوالات کارشناسی در زمینه مسائل فرهنگی پاسخ دادند، از آنجایی که مقوله دانشگاه و آموزش عالی نیز در حوزه فرهنگی گسترده است، برخی از سوالات مربوط به امور دانشگاهیان، مرجعیت علمی و... البته موضوع مهاجرت مطرح شد و نامزدهای انتخاباتی نظرات خود را در این زمینه توضیح دادند.
اگرچه آموزش عالی و دانشگاه های ،تی با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند، اما این مسائل از جمله کاهش تعداد دانشجویان، نیاز به راهکاری برای بهبود مدیریت مالی دانشگاه ها و نقش بیشتر دانشگاه ها در حکمر، و حکمر، است. حل مشکلات کشور، محدود ، رشد علمی کشور، نیاز به شفاف سازی چشم انداز عدالت برای تحقیقات کاربردی و بنیادی بی شمار، ارائه راهکار برای مهارت آموزی و کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان و مسائلی از این دست از دیدگان خارج شد. کارشناسان و هیچ سوالی در این موضوعات وجود نداشت و خود کاندیداها و مشاورانشان به این موارد اشاره ای ن،د و سوالی مطرح نشد تا این که موضوعی تکراری مانند بحث برکناری اساتید (که و، علوم و روسای دانشگاه ها بود) باقی ماند. چندین بار توضیح داده اند).
گذشته از مباحث آموزش عالی و دانشگاهی که با در نظر گرفتن آمار بیش از 3200000 دانشجو و حدود 200000 هیئت علمی، مخاطب مستقیم آن کمتر از 4 میلیون نفر نیست، موضوع فناوری و ضرورت توسعه دانش شرکت های مستقر و حرکت در کنار اقتصاد مقاومتی با کمک آنها در میزگردها مطرح نشد.
محمد فضلی و محمد بهشتیبه ،وان مشاور مسعود مازیکیان حجت الله الایوبی و عبدالمهدی مستکین به ،وان مشاور پورمحمدی محمد هادی همایون و شهرام یزد، همانطور که مشاور سعید جلیلی گفت دوست حجازی و مصطفی الغفاری به ،وان مشاور فرش علیرضا نادعلی و شکری یاکی زاری به ،وان مشاور علی رضا زاک، دوست حجازی و مصطفی الجعفری در این میزهای گرد به ،وان مشاور قالی بافی حضور داشتند.
دکترها/ من مخالف ا،اج اساتید هستم
اوایل انقلاب مسئول گزینش شدم و سالها مسئول دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودم و استاد یا کارمندی را در دانشگاهم ا،اج نکردم اگر ،ی را ا،اج کنم جرم دارد، دادگاه حکم به ا،اج او می کند، شاید این به دلیل تسویه حساب شخصی باشد، اما اجازه نمی دهم نه تنها استاد، بلکه به هیچ دانشجویی هم ا،اج شود. اگر منطق داشته باشیم با دانش آموزی که دیوانه نیست صحبت می کنیم و او را متقاعد می کنیم. این بخشی از صحبت های پزشکان در مورد اساتید دانشگاه در میزگرد فرهنگی بود.
داستان استرس
اما موضوع تحصیلات دانشگاهی و آموزش عالی در بحث سر میز پزشکان به این سخنان ختم نشد، شهاب اسفندیاری در آ،ین ،مت از میز فرهنگی به بحث ا،اج اساتید و پاسخ های پزشکان پاسخ داد. و گفت: «آقای مادزیگیان جوری صحبت کردی که انگار با استادی صحبت می کنی که تخلف کرده است.» دکتر فضلی در کنار شما هیئت علمی قراردادی دانشگاه شهید بهشتی بود و طبق آیین نامه اعضای هیئت علمی قراردادی نمی تواند رسمی باشد یا سمتی خارج از دانشگاه داشته باشد. وی سمتی در ریاست جمهوری و و، نیرو داشت و به گفته رئیس دانشگاه و مدیر گروه، دو سال است که به دانشگاه مراجعه نکرده و به دانشگاه نپیوسته و مدت قراردادش 8 سال بوده است. او ا،اج شد چه «شینجی علم» را در دانشگاه ها و رسانه ها راه انداختند. ما 90 هزار هیئت علمی داریم، به خاطر 5 نفری که به شأن آموزش عالی ما لطمه زده اند. اینها بازی های سیاسی است پس در دام بازی های سیاسی نیفتید.
محمد فضلی فرد مورد اشاره شهاب اسفندیاری که به ،وان رایزن فرهنگی سمت راست مسعود باذیان نشسته بود به اظهارات اسفندیاری واکنش نشان داد و درگیری لفظی بین این دو رخ داد که در نهایت منجر به جدایی فضلی شد. این استودیو در پاسخ به اظهارات این کارشناس گفت که رئیس دانشگاه دروغ می گوید و شما هم دروغ می گویید. اسفندیاری گفت: آیا شما هم پیمان نبودید؟ فضلی پاسخ داد که من کارگر قراردادی هستم.
اسفندیاری دوباره پرسید چطور شد که به مقام رسیدی؟ شما مرا به دروغگویی متهم کردید و حق ندارید مرا به دروغگویی متهم کنید. فضلی (با صدای بلند) پاسخ داد: تو نمی د،! من کارمند قراردادی بودم و با مجوز هیات امنای دانشگاه سمت گرفتم.
اسفندیاری ادامه داد، آیا رئیس دانشگاه در آن زمان خبر نداشت؟ چرا مجوز را صادر نکردید؟ الفضلی پاسخ داد که باید از و، علوم بپرسم. الفاضیلی سه سال پیش شکایت کرد و سه سال جرات رسیدگی به آن را نداشتند!
پای مجری از وسط کشیده شد و گفت ما هم میکروفون دکتر فضلی و هم میکروفون دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار در شأن مخاطب نیست.
دکترها به فضلی که قصد ،وج از برنامه را داشت، گفتند: «بشین دکتر، من در مورد تو صحبت می کنم.» فاضلی بدون توجه به اظهارات پزشکان گفت: چون (اسفندیاری) با من به ،وان کارشناس مشکل شخصی دارد، با رسانه ها صحبت نمی کنم. سپس هنگام ،وج از استودیو میکروفون را به سمت پزشکان پرتاب کرد و گفت: باید به متخصصان احترام بگذارید.
این تنش که چندین بار در رسانه های مختلف بازنشر شد، با واکنش رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و سپس پاسخ دانشگاه شهید بهشتی به شکایت برکناری محمد فضلی مواجه شد که در نهایت به شکلی از بی،ه 12 بندي «پايان همكاري با دانشگاه شهيد بهشتي تهران»، «انتشار وي باعث تنوير افکار عمومي فضلي شد».
به منظور تصمیم گیری نهایی در خصوص ادامه وضعیت همکاری مذکور و نتیجه بررسی های علمی و عمومی، پرونده در جلسه مورخ 15/6/1300 شورای اجرایی استخدام دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. شوراي اجرايي استخدامي ضمن بررسي سوابق و شرايط عدم رعايت تعهدات اخلاقي و عملي و عدم احساس مسئوليت به ،وان يكي از اعضاي هيات علمي در قبال دانشگاه و نيز ناديده گرفتن ضوابط و مقررات به كارگيري اعضاي هيات علمي متخلف. مواد 20، 21، 22 و 114 و آئین نامه اجرایی فوق الذکر وی را برای ادامه کار در دانشگاه فاقد صلاحیت دانسته است. لذا با تایید صریح کمیته صلاحیت عمومی شورای استخدامی و همچنین شورای مرکزی استخدامی دانشگاه، مقرر شد همکاری وی به ،وان هیات علمی با دانشگاه قطع شود.
توضیحات دانشگاه شهید بهشتی در خصوص شکایت محمد فضلی
تجربه ای که پورمحمدی در حوزه علم از آن صحبت کرد چیست؟
اما در میزگرد فرهنگی برمحمدی مستقیماً به موضوع آموزش عالی یا فناوری و دانش بنیان اشاره نکرد، بلکه از وضعیت معلمان صحبت کرد.
پورمحمدی در این باره گفت: معلمی که به دلیل کمبود هزینه زندگی مجبور به کار در تا،ی اینترنتی می شود، نمی تواند به خوبی تدریس کند; خانواده ها باید به تربیت فرزندان خود بپردازند، ،ت باید فعالیت خود را در زمینه اشتغال کاهش دهد و ما باید از تجربیات جه، در آموزش بهره مند شویم. ما معلمان زیادی داریم. آیا منفعت ملی، مذهبی و انقلابی ندارند؟ تجارب جه، می گوید بسیاری از جوامع مدرن موضوع را به معلمان واگذار کرده اند و این تجربه موفقی است.
باید نگاهمان را عوض کنیم و اگر همه چیز را به ،ت ببریم نتیجه این می شود که ،ت ظرفیت ندارد و نمی تواند از استعدادها استفاده کند و در بودجه صرفه جویی کند.
جلیلی اگر من به ،وان رئیس جمهور انتخاب شوم ...
میزگرد فرهنگی سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره های بیشتری به موضوع دانشگاه همراه بود. وی دانشگاه ها را یکی از شاخص های افزایش ارز کشور دانست و در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین شاخص هایی برای ارزیابی نظام آموزش عالی گفت: یکی از برنامه های اساسی و اولویت دار در حوزه دانشگاهی است. با رشد هشت درصدی از طریق دانشگاه.
من معتقدم دانشگاه ها یکی از شاخص های افزایش ارز و رشد اشتغال کشور هستند و معتقدم دانشگاه ها باید در این رشد سهیم باشند و مدیران دانشگاه ها نیز باید در این امر ماموریت داشته باشند که نقش خود را ایفا کنند. بحث رشد و رشد اقتصادی از اجرای طرح و تخصیص بودجه به و،خانه مشخص محقق نمی شود وقتی دانشجویان می بینند که می توانند بزرگترین پروژه ها را در دانشگاه خود اجرا کنند، نشاط اجتماعی افزایش می یابد و مهاجرت کاهش می یابد.
جلیلی تاکید کرد: توجه به فارغ التحصیلان علوم انس، بسیار مهم است و باید سازوکاری برای آنها وجود داشته باشد که اگر به ،وان رئیس جمهور انتخاب شوم، از شهریور ماه آینده برنامه های خود را در چند دانشگاه تنظیم خواهم کرد.
البته جلیلی همچنین گفت: مدیران دانشگاه ها باید ماموریتی برای ایفای نقش خود در این موضوع رشد پیدا کنند و با اجرای طرح و اختصاص بودجه به برخی و،خانه ها نمی توان به رشد اقتصادی دست یافت. وقتی دانشجویان می بینند که می توانند بزرگترین پروژه ها را در دانشگاه خود اجرا کنند، نشاط اجتماعی افزایش می یابد و مهاجرت کاهش می یابد.
عدالت این است که هر چیزی سر جای خودش باشد، بر اساس استعدادهای ملتی که نقش پرافتخار خود را ایفا می کند برنامه ریزی کنیم و در کنار نظام نخبگ،، سیستم استعدادیابی داشته باشیم.
جلیلی البته به دیدارهای خود با دانشجویان و حضور در دانشگاه ها و نشست های دانشجویی مختلف نیز اشاره کرد و تاکید کرد که برای ارتقای پیشرفت کشور، هر دانشگاهی باید ،تی در سایه باشد.
قالیباف چه راه حلی ارائه کرد؟
میزگرد فرهنگی با حضور قالیباف شاید تنها میزگردی بود که بحث تنزل رتبه تحصیلی در آن مطرح شد. وی در پاسخ به این سوال که رشد علمی کشور چگونه می تواند بازگردد، گفت: ممکن است رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما افزایش یافته باشد اما گاهی اوقات بالن رشد آنها می شود و اساتیدی را از کشورهای دیگر می آورند.
طبیعتا زنگ خطر وضعیت توسعه علمی کشور، سرمایه گذاری و اعتبار در امر پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد و حتما این کار را خواهیم کرد. اگر شأن اساتید در نظر گرفته شود که البته در امر منتورینگ صدق نمی کند، می توان در عرصه علمی رشد کرد. حرمت و احترام معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.
قاضی زاده هاشمی و 70 پرواز منطقه ای
قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی با پرسش خاصی درباره وضعیت آموزش عالی، دانشگاه و فناوری مواجه نشد. اما وی با طرح این سوال به اسفندیاری پاسخ داد: در سال 1401 کشور ما با چالش های اجتماعی مواجه شد و شاهد حضور موثری در تیم تبیین روشنگری و حضور در بین جوانان و دانشجویان نبودیم. وی گفت: یا جست و جوی معظم له به پایان نرسید یا در فضای مجازی به خوبی انعکاس پیدا نکرد وگرنه پیش از این در بیش از 10 دانشگاه تهران و استان های زنجان، قم، سیستان، ،اسان، رضوی و خوزستان ثبت نام کردم. تصمیم ،ت برنامه پذیرش دانشگاه.
در طول دو سال و نیم گذشته، بیش از 70 سفر منطقه ای به ویژه در دوره ناآرامی برای توضیح مسائل مربوط به برنامه دانش آموزی داشته ام.
زاک، میدان را به چه ،، می دهد؟
زاک، به سابقه فعالیت دانشجویی خود نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل سوابقم از سال 68 تا 1361 در جنبش دانشجویی ایفای نقش کردم و به ظرفیت های بالای جوانان اعتقاد دارم. اساس مشکلات موجود عدم آگاهی است و ما نمی د،م چه ظرفیت های بزرگی در بین جوانان وجود دارد، بنابراین مسئولان باید ابتدا جوانان را باور کنند و سپس به آنها اعتماد کنند.
اگر جایی برای مسئولیت دادن و کار است، نباید افراط و تفریط کنند. اسراف و اسراف هر دو بد است، ی،ی اگر انسان در جو، بیاید و به دنبال او بیاید و بی ادبی را در جایی دور خود بگذارد، آن جو، آن جو، و آن مکان را با هم ،اب کرده است. این مست،م آن است که مسئولان ما آموزش ببینند و بتوانند از این ظرفیت بزرگ بهره ببرند.
او البته این را هم گفت که ما سعی کردیم دو نفر را به دست بیاوریم که از بطن جو، تحصیل کرده باشند و بتوانند این مسیر را در حوزه جوانان به بهترین شکل طی کنند. می توان آنها را در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه ها تربیت کرد و پس از آن مسئولین باید امکان حرکت به سطوح بالاتر را برای آنها فراهم کنند.