برای گزارش دادن گروه علمی ایرنا از سوی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، یکی از اعضای هیأت علمی مؤسسه با ارائه گزارش نهایی دفتر پژوهش «آمار نابرابری در آموزش عالی در ایران» و طرح این سوال که منظور از نابرابری در آموزش عالی چیست؟
یزدان ابراهیمی وی ادامه داد: کاهش نابرابری منجر به رضایت و کیفیت زندگی بالاتر می شود و نابرابری زم، مشکل ساز می شود که گسترده، عمیق، غیرموجه و قابل قبول باشد. نابرابری زم، موجه، قابل قبول و عادلانه است که به نفع همگان، به ویژه محروم ترین مناطق و اقشار جامعه باشد، زیرا نابرابری جزء لاینفک جوامع بشری است و کاهش نابرابری در جامعه یکی از وظایف اصلی ،ت هاست. در آموزش عالی، نابرابری زم، قابل قبول و منصفانه است که به نفع همگان، به ویژه آسیب پذیرترین بهره برداران نظام آموزش عالی باشد.
نمونه هایی از نابرابری در آموزش عالی
ابراهیمی همچنین به نقش مسئولیت اجتماعی برای نظام آموزش عالی پرداخت و گفت: آموزش عالی نهادی است که می تواند نابرابری را در جامعه کاهش دهد و علاوه بر آن کاهش نابرابری در نظام آموزش عالی کیفیت برآیندهای آن را افزایش می دهد.
یکی از اعضای هیأت علمی مؤسسه با اشاره به سطوح نابرابری در آموزش عالی، برگزاری مرکزی آزمون سراسری، سهم اندک دانشجویان طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی در جامعه را مهمترین مصادیق نابرابری در آموزش عالی دانست. مدارس و دانشگاه ها و سهمیه های آزمون سراسری که به نفع اقشار کم درآمد و محروم نیست، انجام سوابق تحصیلی بدون توجه به پایگاه اقتصادی و اجتماعی داوطلبان، رایگان بودن دانشگاه ها برای برخی افراد و دریافت شهریه از برخی دیگر. هدف کاهش نابرابری در آموزش جامعه، نابرابری در بودجه و منابع مالی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی (،تی و غیر،تی)، نابرابری در کیفیت کارکنان و اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، نابرابری در قراردادهای پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی، نابرابری در تج،ات و امکانات دانشگاه در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، نابرابری در کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و مؤسسات آموزش عالی، نابرابری در ارائه خدمات تخصصی و نابرابری در کیفیت نتایج و ،وجی های پژوهشی.
افتخار سادات الناصری گزارش نهایی دفتر او در مورد تحقیقات آینده در مورد سیاست های ،ن در آموزش عالی؛ تعادل بین کار و زندگی را فراهم کرد.
وی ضمن ارائه مقدمه و بیان مسئله، سه سوال را مطرح کرد: آینده حضور ،ن در آموزش عالی ایران را چگونه می توان ترسیم کرد؟ سیاست های مبتنی بر امور ،ن با توجه به ساختار نظام آموزش عالی در ایران باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ سازوکار تعادل بین کار و زندگی مبتنی بر سیاست های ،تی و کار آکادمیک خصوصی برای ،ن و مردان در نظام آموزش عالی در ایران چیست؟ او پاسخ داد
الناصری، کمک به جمعی از نخبگان ،ن در شوراهای تصمیم گیری و مشورتی، کمک به افزایش حضور سیاسی ،ن، توجه و تاکید بر افزایش کیفیت محتوا و آموزش ،ن، ارج نهادن به حضور ،ن در آموزش عالی تدوین قو،ن و مصوبات ویژه مربوط به این ،ن و ایجاد فرصت های برابر در زمینه های مختلف برای ،ن در آموزش عالی، استقبال از انعطاف پذیری شغلی بیشتر برای ،ن در آموزش عالی، اجرای عدالت ،تی در آموزش عالی، ایجاد فضای حمایتی و امن برای ،ن. ارزیابی و پایش مستمر دستیابی به اه،، توجه به تدوین سیاست های دانشگاه دوستدار خانواده، جمع بندی آنها و در نظر گرفتن، بازنگری و اجرای سیاست ها، استفاده از ال،ای موجود و موفق، استفاده از ظرفیت های پاره وقت هیات علمی بانوان را خط مشی خود قرار داده است. پیشنهادات استراتژیک
و در این جلسه نیز علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه نجف آقایی دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی (شما) عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران پرویز ،تی، حمید خوش گفتار، محمود ابوالقاسمی، ابراهیم صالحی عمران، محمدرضا قان و خانم مریم حسینی ،ج،. اعضای شورای راهبری شبکه شما به ارائه نظرات و نقطه نظرات خود در خصوص موضوعات مطرح شده پرداختند.