دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر واکنش کارکنان به تغییر سازمانی

قسمتی از متن پایان نامه :

مقدمه

در عصر حاضر سازمان­ها به­صورت فزاینده­ای با محیط­های پویا و در حال تغییر مواجهند و پس، به مقصود بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به اظهار دیگر با در نظر داشتن سرعت فزاینده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و … در عصر حاضر، سازمان­هایی موفق و کارآمد محسوب می­شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات ودگرگونی­ها را نیز در آینده پیش‌بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر هدایت کنند. تنها با بهره­گیری خلاقانه از تغییر برای هدایت کردن خود تغییرات می باشد که می‌توانیم از آسیب شوک آینده در امان بمانیم و به آینده ای بهتر و انسانی­تر دست یابیم(تافلر[1]، 1999: 23). با وجود این مشاهدات، مطالعات نشان می­دهد که بسیاری از سازمان­ها نه تنها نوآور و خلاق نیستند بلکه حتی در هماهنگی با تحولات و پیشرفت­ها و تغییرات عصر حاضر نیز ناتوان مانده و اغلب با شیوه‌های ناکارآمد سنتی اداره می شوند(ادج[2]، 2005: 16). در تعریف پدیده تغییر گفته شده می باشد تغییر، ایجاد هر چیزی می باشد که با گذشته تفاوت داشته باشد اما نوآوری اتخاذ ایده‌هایی می باشد که برای سازمان جدید می باشد. پس، تمام نوآوری­ها منعکس‌کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها نوآوری نیستند (آقایی، 1377: 21). مورت[3] (1979: 35)، که اولین تحقیقات گسترده در ارتباط با فرایند تغییر را انجام داده می باشد واژه تطبیق را به نوآوری ترجیح می­دهد و از این رو نوآوری را قابلیت سازمان در جوابگویی به نقشش در جامعه تعریف می کند. به­طورکلی سازمان­های نوآور سازمان­هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان، تغییر مهارت­های رقبا، تغییر روحیه افراد جامعه، تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده، در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند (سرمد، 1380: 18). دنیا به سرعت در حال تغییر می باشد. در حالی که رقابت جنبه جهانی پیدا می­کند، محیط نامطمئن می­گردد. جهانی شدن یکی از مهمترین تغییراتی می باشد که درمحیط خارج بیشتر شرکت­ها رخ می­دهد.  مقصود از جهانی شدن، یافتن دیدگاه جدید یا توجه درمورد روابط با سایر افراد در کشورهای دیگر و توجه کردن به دامنه، شکل، تعدد و پیچیدگی روابط سازمان­هاست که در سراسر مرزهای بین المللی هست.  برای مقابله با این محیط نامطمئن و تغییرات مستمر نیاز به افرادی در تأثیر رهبر، به شدت احساس می­گردد. بدیهی می باشد که رهبری سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد پیدا نمود و جهان نیازمند رهبران تغییر می باشد. رهبران تغییر برای تغییر ساخته شده اند. تأثیر رهبران در تغییر بسیار برجسته­تر از آن می باشد که تصور می­گردد. آنها می‌توانند به انسانها کمک کنند تا در بازی در شرایط نامطمئن برنده شوند. این رهبران هستند که با تفکرات منحصر به فرد خود مزیت رقابتی را برای شرکت به ارمغان می آورند. رهبران در عصر جدید به عنوان معلم ، طراح و خدمتگذار بایستی به گونه مستمر تغییر یابند و هویت جدیدی از خود خلق کنند. آنها بایستی بتوانند به­سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق داده، گذشته خود را فراموش کنند و تأثیر­ها و روابط جدیدی برای خود ترسیم سازند. آنها بایستی بتوانند تیم­های کاری و گروه­های ذینفع متفاوت را به کار گرفته و سبک­های متفاوت مدیریتی را در آن واحد به کار گیرند. تمرکز رهبران در عصر جدید بر دارایی­های معنوی، طراحی آرمانی سازمانی و تغییرات سازمان خواهد بود. در دنیای پر تغییر آینده، رهبری به­عنوان مهمترین عنصر محیط کسب و کار ظاهر خواهد گردید که عرضه آن کم و مهمتر از هر چیز دیگر تلقی خواهد گردید. می­توان تأثیر و خصوصیت اصلی یک رهبر را تربیت رهبران دیگر در سازمان و توسعه مدیریت برای ایجاد تغییرات در سازمان دانست .در این بین یکی از مهمترین ابزارهای رهبری سازمان، ارتباطات و کانال­های ارتباطی می باشد تا از طریق این ابزار دو مهم را به انجام رساند. آموزش کارکنان و ایجاد انعطاف­پذیری و تطبیق­پذیری با شرایط همواره متغیر برون سازمانی که مسلماً اثرات خود را بر شرایط درون سازمانی وارد کرده و منجر به سوق دادن سازمان به سمت ایجاد تغییرات درونی در خود می­کند.

اگر تغییر و تحولی در کار نبود، کار مدیران نسبتاً ساده و برنامه ریزی بدون مشکل بود. تغییر یک واقعیت سازمانی می باشد و رسیدگی به تغییر یکی از وظایف مدیران می باشد. صاحبنظران، محیط کنونی مدیریت را متلاطم ارزیابی می­کنند و بر این باورند که کارکنان بایستی بتوانند به سهولت خود را با تحولات مستمر و تلاطم های محیط جدید کار تطبیق دهند. علی رغم کوشش مدیران سازمان­ها برای ایجاد تحول و تغییر در سازمان­ها، مطالعه­های اخیر نشان می­دهند که بیش 75 درصد کوشش­ها برای تغییرات سازمانی با شکست مواجه شده یا به هدف مد نظر منتهی نشده می باشد(استنلیق[4]، 2008: 114). به همین دلیل در نظر داشتن مواردی زیرا مدیریت تغییر و ارتباطات سازمانی از عوامل اثرگذار بر تطبیق­پذیری کارکنان در برابر تغییر خواهد بود.

[1] . Tufller

[2] . Edge

[3] . Mort

[4] . Stanleigh

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

1-3-1- هدف آرمانی

ارتقاء عملکرد و تاثیر سازمانی اداره کل آموزش و پرورش بواسطه کنترل مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی

1-3-2-هدف کلی(اصلی)

تعیین اندازه تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر واکنش کارکنان در برابر تغییر در اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

1-3-3- اهداف ویژه

  1. تعیین اندازه تاثیر ارتباط درون سازمانی بر واکنش کارکنان در برابر تغییر سازمانی،
  2. تعیین اندازه تاثیر مشارکت سازمانی بر واکنش کارکنان در برابر تغییر سازمانی،
  3. تعیین اندازه تاثیر هماهنگی سازمانی بر واکنش کارکنان در برابر تغییر،
  4. تعیین اندازه ارتباطات بر واکنش کارکنان در برابر تغییر سازمانی

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر ارتباطات درون سازمانی بر واکنش کارکنان به تغییر سازمانی  با فرمت ورد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید