ا مهیا خواهد کرد که ظرفیت‏های افراد را افزایش خواهد داد.
7-2-2- کارکرد‏های منفی شبکه‏های اجتماعی
تأثیرات منفیِ رفتاری:
هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردی را برای خود برگزیده است. البته می‌توان شبکه‏هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده‏اند. فرد با عضویت در هر شبکه‏اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود که شامل: برخورد، تکیه‏کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و… است. بدون تردید، میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط، صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی، هویت مطلوب خود را ترویج می‌کند.
مثلاً در سایت‏هایی مثل فیس‏بوک و فرندفید و توییتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پایگاه مورد نظر است، در گروه و شبکه‏های اجتماعی کوچک‌تری نیز عضو می‏شود. هر کدام از این گروه ‏ها وابستگی خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. پس فرد در تأثیرپذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروه‏ها بر خود لازم می‏بیند که هویت ارتباطاتی خود، یعنی سبک و هویت کنش‏های کلی خویش در ارتباط با دیگران را تغییر دهد؛ هر چند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد؛ ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بی‌تأثیر نخواهد بود (سلطانپور، 1389: 4).
انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع:
جامعه مجازی، هیچ وقت جایگزین جامعه واقعی نخواهد گردید؛ بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهدکرد. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می‌دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه‌ای جدید با اجتماعاتی که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم. در نتیجه، با پیوستن به این «اجتماعات از راه دور»  قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری  با همسایگان، همکاران و سایر شهروندان جامعه واقعی برقرار سازیم.
فرهنگ زدایی:
شبکه های اجتماعی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته خود قادرند در تمام عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی تجلی یابند.

مقاومت در برابر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی:

استفاده نا‌به جا از برخی شبکه های اجتماعی؛ چون فیس بوک باعث می‌شود بسیاری از اقشار جامعه بویژه نسل جوان در برابر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی جامعه خود مقاومت کنند و خواهان نابودی و تخریب این گونه ارزشها شوند (حسنی، 1383، 250).
5- نقض حریم خصوصی افراد:
معمولاً شبکه‏های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‏دهند تا آنها بتوانند تصاویر و ویدئوهای خویش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور، کاربران می‏توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در این شبکه‌ها قرار دهند.
در اغلب شبکه‏های اجتماعی، برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است؛ برای مثال، دسترسی به تصاویر و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می‏نمایند و یا اجازه مشاهده پروفایل کاربر را به هر کسی نمی‏دهند؛ ولی این راه ها کافی نیستند. مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‏های تقلبی در شبکه‏های اجتماعی و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای این هرزنامه‌ها، باعث می‌شود که افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‏های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم‌های خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویر در اینترنت کنند(سلطانپور،1389: 5).
8-2-2- کارکردهای مثبت شبکه‏های اجتماعی
امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ‏های مختلف
امروزه شبکه‏های اجتماعی، مهد تمدن‏ها و فرهنگ‏های مختلف بشری است. وجود زبان‏های مختلف در رسانه‏های اجتماعی، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم می‏کند که می‏توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض دید عموم بگذارند. اینکه یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند، باعث می‌شود تا این رسانه‏ها به مکانی تبدیل شوند که وی بتواند فرهنگ‏ها و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کند و به اشتراک بگذارد. همچنین در این شبکه‏ها ایده‌های جدید جهت گسترش جامعه، معرفی شده و مورد بحث قرار ‌می‏گیرند. سازمان‌ها نیز می‌توانند فرهنگ و دیدگاه خود را در معرض دید تمام جوامع قرار دهند.
شکل‏گیری و تقویت خرد جمعی
یکی از شاخصه‏های مهم شبکه‏های اجتماعی مجازی، پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیط‏هایی اطلاق می‏شود که به مثابه یک پردازشگر عظیم، اطلاعات را پردازش و پایش می‏کند. همانند دنیای ابر رایانه‏ها که قدرت پردازشی آنها، از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می‏شود، نیروی تفکر و ذهن کاربران شبکه‏اجتماعی، به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب و همراه می‏شوند و نیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می‏آورند(سلطان‏پور،1389: 5).

ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان
شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، موجب گسترده‌تر شدن دامنه ارتباطات ما شده‌ است. ما می‌توانیم آشنایانی را که مدت بسیاری است از آنها خبر نداریم یا از آن‌ها بسیار دور هستیم، در فضای مجازی پیدا کنیم و معاشرتمان را با آنان از سربگیریم. دوستانی را که زمان درازی ‌است ندیده‌ایم، بار دیگر می‌بینیم و در مجموعه‌ای گسترده‌تر، به دو
ستی‌مان ادامه می‌دهیم. می‌توانیم از کتاب‌ها، فیلم‌ها، سلایق و عقاید یکدیگر استفاده کنیم و آن‏ها را با سایر دوستانمان به اشتراک بگذاریم؛ آن‌ هم با چند کلیک. در حالی که این کارها، پیش‌تر بسیار وقت‌گیر بودند و نیاز به حوصله فراوانی داشتند و همه اینها در نهایت، به رشد فکری و تکامل دسته‌جمعی کاربران کمک می‏کند.
تبلیغ و توسعه ارزش‏های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی
گرچه به علت غلبه ابعاد دیگر شبکه‏های اجتماعی، بعد ارزشی آن کمتر مورد توجه قرارگرفته است، اما به ‌جرأت می‏توان گفت که یکی از قابلیت‏های مهم شبکه‏های اجتماعی که تاکنون مورد غفلت واقع شده ، فراهم‏کردن فضایی بین المللی جهت تبلیغ و اشاعه ارزش‏های دینی، اعتقادی، انسانی و اخلاقی است. بسیاری از کاربران شبکه‏های اجتماعی افرادی هستند که در صورت تبلیغ صحیح ارزش‏های اخلاقی و انسانی، از آن استقبال کرده و تحت تأثیر قرار خواهندگرفت (سلطان‏پور،1389: 5).
9-2-2- انگیزه های مخاطبان برای پیوستن به شبکه های اجتماعی
مسئله اصلی در مطالعه شبکه های اجتماعی مجازی عبارت از تحلیل انگیزه هایی است که افراد را به پیوستن به آنها سوق می دهد تبادل اطلاعات مهمترین عامل در موفقیت این گونه شبکه ها می باشد. امکان تبادل اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی، اجازه شکل گیری مباحث و گفتگوهای راجع به مسائل و مشکلات متفات را می دهد. در حقیقت، شبکه های مذکور بهتر از تشکیلات سنتی، محیطی پویاتر را در راستای ایجاد ابتکار و تبادل اطلاعات فراهم می سازند(ماه پیشانیان، 136:1389).
جنبه اجتماعی دومین انگیزه در این زمینه می باشد، در واقع اعضای شبکه نه تنها بر محتوا، بلکه بر ترویج جنبه های اجتماعی تاکید دارند. مردم به پیوند با دیگران نیاز دارند، زیرا گروه ها منبعی از اطلاعات را در اختیار آنها گذاشته وکمکی به کسب اهداف و ایجاد یک هویت اجتماعی در آنها است(همان:137).
بنابراین، تبادل اطلاعات و تماس اجتماعی از مهمترین انگیزه های مردم در پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. با این حال، برخی از پژوهشگران بر این نظرند که دلایل دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها دوست یابی است. در این رابطه فرم ها، مباحث و گروه های چت می توانند تبادل اطلاعات شخصی را تسهیل نمایند. همچنین تمایل برای تداوم و توسعه این دوستی ها اعضا را به تشویق به رجوع مکرر به این جامعه مجازی می سازد.
آخرین انگیزه نیز سرگرمی است. به طور کلی، بسیاری از مباحث مطرح شده در رسانه های سنتی بیانگر آن است که اینترنت شکل جدیدی از سرگرمی شبیه تماشای تلویزیون می باشد(همان:138).
10-2-2- انواع شبکه های اجتماعی
فیس بوک: (Facebook.com) فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۷۵۰ میلیون نفر کاربر (تا قبل از ۶ جولای ۲۰۱۱) است. این وب سایت در فوریه ۲۰۰۴ تاسیس شد. چیزی که باعث شده تا فیس بوک به اوج شهرت امروزی خود برسد این است که کاربران می‏توانند دوست پیدا کنند، پیغام روان کنند، عکس و ویدیوهایشان را با دوستان به اشتراک بگذارند، پروفایل‏های شخصی‏شان را به روز رسانی کنند و … . تمام این کارها به سادگی و سهولت عجیبی قابل اجراست و استفاده از فیس بوک را ساده و همه‏گیر کرده است.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه با کلمات کلیدی ، Value، Hypothesis:، Wald

یوتیوب: (Youtube.com) این وب سایت برای اشتراک‏گذاری ویدیوهای کاربران ساخته شد. ایده آن زمانی بوجود آمد که جاوید کریم در مهمانی شام دوست و همکارش استیو چن نتوانست شرکت کند. در یوتیوب کاربران به سادگی می‏توانند ویدیو آپلودکنند، نگاه نمایند، با دیگران شریک بسازند و حتی با استفاده از نرم افزارهای ثالث (third party applications) این ویدیو هارا دانلود نمایند. محصولات شرکت ‏خود را برای تبلیغات به اشتراک بگذارید، نمونه کارهایتان را آپلود نمائید و مشتری جذب کنید اما اکثر ویدیو های یوتیوب شخصی هستند و این عامل اصلی موفقیت یوتیوب در شش سال گذشته بوده است.

مای اسپیس:
از جمله معروف‌ترین و محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان نمونه سرویس موسیقی My Space از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می شود که تعداد زیادی موسیقی دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند

4- توییتر: (Twitter.com) توییتر یک شبکه اجتماعی و یک سرویس میکرو وبلاگ نویسی است که به کاربرانش اجازه می‏دهد تا پست‏های کوتاه و پیام‏های شخصی کاربران دیگر را بخوانند. برای این کار شما باید کاربران دیگر را دنبال و یا به اصطلاح فالو کنید. از دیگر خوبی‏های توییتر، به روز بودن فوری آن است. شما می‏توانید از آخرین اخبار و تحولات دنیا (در هر زمینه‏ای که باشد) درسریع‏ترین وقت ممکن) آگاه شوید.

5 – لینکد این: (Linkedin.com)
شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند.

11-2-2- شبکه اجتماعی فیس بوک
فیس بوک یک شبکه اجتماعی مجازی است که از سوی سازنده جوان خود “مارک زاکربرگ” در چهارم فوریه سال ٢٠٠۴ راه اندازی شد. او این سایت را یک وب سایت اجتماعی مخصوص دانشجویان دانشگاه هاروارد معرفی کرد؛ اما سایت او فراتر از محدوده دانشگاه و دانشجویان، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت چنان که در کوتاه مدت، میلیو نها نفر به عضویت آن در آمدند و یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده، وسیع و با نفوذ را بنیان نهادند. پ
س از موفقیت چشمگیر اولیه، زاکربرگ تصمیم گرفت کارش را گسترش دهد. بنابراین، او در این راه از هم اتاقی خود، “داستین موسکوویتز” کمک گرفت. آن دو ابتدا سایت را برای دانشگاه های استنفورد و کلمبیا راه اندازی کردند. سپس چندین دانشگاه دیگر در ایالت بوستون را نیز به این سایت مجهز آردند. تا آغاز تابستان همان سال، فیس بوک از سوی هزاران نفر در بیش از چهل و پنج دانشگاه استفاده می شد(عاملی به نقل از رزمارین،2006). نام وبگاه برگرفته از کتابچه ای است که در آمریکا در ابتدای هرسال دانشگاهی از سوی دانشکده به دانشجویان داده می شود تا دانشجویان یکدیگر را بهتر بشناسند.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده فیس بوک بیش از یک میلیارد عضو دارد و اکنون به ۴٠ زبان از جمله فارسی، قابل دسترس است (منوریان، ١٣٨٨).
طراحی و جستجوی آسان در فیس بوک، امکان دسترسی آسان به برنامه ها و فعالیت های اصلی وبگاه را برای کاربران فراهم می آورد. بخش های نظیر: پروفایل، دوستان، شبکه ها و صندوق پستی، صفحه های اصلی هستند که کاربران در فیس بوک از آنها استفاده می کنند و جایگاه خاصی در بالای صفحه پروفایل

دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید