20 راهکار برای پیشگیری از آلزایمر | سالمندان

فراموشی شایع ترین و عادی ترین شکل زوال عقل ( دمانس یا دمنشیا ) است. بدیش اینه فراموشی یه مریضی عصبی، پیشرونده و برگشت ناپذیره اما با تشخیص و درمان به موقع میشه سرعت پیشرفت اونو کم کرد.

با در نظر گرفتن نبود درمان مریضی بر خلاف درمان دارویی، بهترین راه و روش به این مریضی پیشگیری از دچار شدن به اون هستش.

با پیش اومدن مشکل در حافظه همه این ترس رو خصوصا در سنین بالا تجربه می کنن. با افزایش سن، حتی فراموشیای کوچیک و معمولی، افراد رو دچار دلهره و ترس از دچار شدن به فراموشی می کنه. توجه به اینکه در سطح جهانی مواجه با افزایش جمعیت سن و سال دار هستیم، این ترس با شیب بالایی رو به گسترشه. ترس از اینکه فراموشیا شدت پیدا کنه: کم کم نتونم اسما رو بیاد بیارم، مسیرا رو پیدا کنم و کم کم به آدمی تبدیل شم که یه زندگی گیاهی داره، ترس از سربار شدن و به عزیزان و دور و بریا وابسته شدن و اونا رو بزحمت انداختن، به مجموعه ترسا دامن می زنه.

میشه با ورزشای خاص مغزی و فعال نگهداشتن مغز این روند رو متوقف کرد یا دست کم به تاخیر انداخت.
کارشناسان احتمال دچار شدن به مریضی فراموشی رو تا حدی ژنتیکی می دونن، اما باز خوانی پ‍ژوهشای انجام شده در مورد تغذیه ، روش زندگی ، جنب و جوش و فعالیتای جور واجور فکری و مغزی، راه حلای زیادی واسه پیشگیری از این مریضی، به بشر معرفی کردن.

20 راه حل واسه پیشگیری از فراموشی

<>

فراموشی (سلامت دات لایف)

ترفند اول:
نوشتن وخواندن؛ بسیار بخونین و بنویسین. بلند بخونین، با تغییر صدا و به جای شخصیتای کتاب یا نویسنده بخونین. خاطرات روزانه و… رو بنویسین. از مطالبی که دوست دارین یادداشت وردارین. مطالب رو با دقت به کلمات و با احساسای متفاوت بخونین. هر چیزی رو که دوست دارین و می خواین؛ بخونین و بنویسین. نوشتن و خوندن یکی از بهترین فعالیتای تقویت و افزایش حافظه س.

ترفند دوم:
با هر دستی که عادت به مسواک زدن دارین، از امشب با دست مقابل مسواک بزنین. مثلا اگه با دست راست مسواک می زنید، از امشب مسواک رو با دست چپ گرفته و مسواک بزنین.

ترفند سوم:
یه تصویر یا یه عکس خانوادگی و حتی یه وسیله الکترونیکی رو به دقت نگاه کرده بعد با چشمای بسته شروع به توصیف اون کنین.

ترفند چهارم:
اگه همیشه عادت به یه دوش گرفتن ساده دارین، از این پس یه حموم درست و حسابی و سنتی رو تجربه کنین.

ترفند پنجم:
اگه هر روز با ماشین سرِ کار می رید، بعضی وقتا این عادت رو تغییر بدین. کمی از راه رو پیاده و بقیه رو با اتوبوس به محل کار خود برید. این روش به پیشگیری از مریضی قلبی عروقی و مریضی قند (دیابت) هم کمکم می کنه.

ترفند ششم:
به روی میز کار خود نگاهی بندازین، حالا جای همه چیز رو عوض کنین. مثلا جامدادی رو به جای تراش رومیزی بذارین. هم اینکه میشه این کار رو با تغییر جای وسایل آشپزخانه انجام داد.

ترفند هفتم:

دوست و همدم داشته باشین و تلاش کنین با اون صحبت کنین، و وقتی که با دوستی صحبت می کنین، واقعا و با تموم وجود به اون گوش بدین.

ترفند هشتم:
در زمان استراحت، زنگ تفریحِ کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن، کمی هم از جای خود بلند شید کمی قدم بزنین و هوای تازه استنشاق کنین.

ترفند نهم:
اگه روی میزکار یا طاقچه و دکور منزلتون عکس یا ساعت رومیزی دارین، اونا رو وارونه بذارین. منظ.ور از این ترفند، تغییر عادتای دیداری شماس. وقتی تصاویر برابری رو هر روز می بینین، قشر بینایی مغز شما کمتر کار می کنه.

ترفند دهم:
تلاش کنین به جای نگاه کردن به غذا، از بو یا مزه اون، به نوع غذا پی ببرین. با چیزای دیگه هم می تونین همین کار رو انجام بدین. همین حدس زدن یکی از تمرینای خوب واسه تقویت حافظه س.

ترفند یازدهم:
سرگرمی تازه ای واسه خود انتخاب کنین. عادات سرگرمی روزمره خود رو با انتخابای باحال هر چند متفاوت و گذرا تغییر بدین.

ترفند دوازدهم:
با حضور فعال، با دقت گوش کرده و نگاه کنین. یعنی در لحظه حضور آگاهانه داشته باشین. وقتی که تلویزیون تماشا می کنین، واقعا با تموم حضور تماشا کنین.
وقتی که به خبری گوش می دید، دقیقا بشنوین که چه میگه و…

در این جور دیدن و شنیدن حتما واسه شما “سوال” پیش میاد، وگرنه ذهن شما در جای دیگری سیر کرده.

ترفند سیزدهم:
باغبانی هم به شما در دقیق شدن و فوکوس کردن وتقویت حافظه کمک بسیار می کنه. واسه این کار از یه یا دو گلدان هم شروع کنین خوبه. شما می تونین کم کم، سبزی جات لازم تون رو پرورش بدین.

ترفند چهاردهم:
بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، طرح چیستان، مثل سازی و… به طور کل بازی به صورت جمعی بسیار شادی بخش و ذهن رو به فعالیت مجبور می کنه.

ترفند پانزدهم:
واسه شونِه زدن هم همون تمرینی رو که واسه مسواک زدن گفتیم انجام بدین. یعنی با هر دستی که عادت به شونِه زدن داشتین، تغییر بدین.

ترفند شانزدهم:
نگهداشتن، شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یه ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ، یادگیری یه ترفند و… همه کمک زیادی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می کنه.

ترفند هفدهم:
بعضی وقتا در منزل با چشمون بسته کار کنین. مثلا،تلاش کنین جای وسایل رو با چشم بسته پیدا کنین، مواد اولیه غذا رو با چشم بسته
شسته، پوست کنده و خرد کنین…با چشم بسته وسایل رو به سر جای اول برگردونین….

ترفند هجدهم:
چشما رو ببندین. از توی کیف و جیب خود دسته کلید رو وردارین. حالا بدون این که چشمای خود رو باز کنین، تلاش کنین کلید رو داخل قفل قرار داده و در رو باز کنین.

ترفند نوزدهم:
هر اون چیزی که باعث شادی شما هر کار و فعالیتی که منتهی به شادی داخلی شما می شه، انجام بدین. البته اگه جمعی باشه، بهتره. احساس شادی واسه کارایی بدن مخصوصا ذهن خیلی خوبه.

ترفند آخر:
شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… اگه از یادتون رفت نگران نشید. این موارد فقط با تکراره که در حافظه می مونه. پس هر چیزی رو که می خواین وارد حافظه کنین، همیشه تکرار کنین.

<>

راه های پیشگیری از فراموشی

سلامت دات لایف راهنمای زندگی سالم

.

منبع : سلامت دات لایف

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*