20 روش برای زنده ماندن در مکان های آلوده

: 20توصیه واسه زنده موندن تو تهران

بعضی از کارشناسان و مسئولان، از نزدیک شدن سونامی سرطان می گن و یه سریای دیگه فکر می کنن هرچند آمار دچار شدن به سرطان بالا رفته اما نمی تونیم در مورد اومدن این سونامی ادعایی داشته باشیم. با این وجود آمارهایی که دکتر علیدوستی در افتتاحیه نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی اعلام کرده، نشون دهنده اون هستش که فاجعه در چند قدمی ماست و هر روز که میگذره، نزدیک تر میاد.

علیدوستی میگه حدود 60 درصد موارد جدید دچار شدن به سرطان در کشورای کمتر پیشرفته بروز پیدا می کنه و کشور ما هم از موج سرطانی که قراره در جهان به راه بیفته، بی نصیب نخواد موند. به بهونه همین ارقام و آمارها، نگاهی به یافته های محققان انداختیم. محققان می گن که با اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب، میشه تا اندازه زیادی غول سرطان رو کنترل کرد.

1. انگور قرمز بخورین

از خواص ضدسرطانی انگور، مخصوصا نوع قرمز اون هرچه بگیم کم گفتیم. محققان فکر می کنن این میوه پر از آنتی اکسیدان هاییه که می تونن خطر دچار شدن به سرطان رو پایین بیارن. از نظر محققان احتمال دچار شدن به سرطانای معده، پوست، کبد، غدد لنفاوی و سینه با مصرف انگور قرمز به شکل زیادی کمتر می شه و گذشته از این، رنگدانهای موجود در این میوه می تونه سلامت پوست مصرف کنندگان رو هم تامین کنه. پس تا فصل انگور تموم نشده، با کمک این میوه یه قدم واسه کم کردن خطر سرطان وردارین.

2.سیر و پیاز رو یادتون نره

از بوی پیاز خام نترسین و با غذای تون چند پر از اونو استفاده کنین. از نظر محققان پیاز و موسیر پر از آنتی اکسیدان هستن و ترکیباتی که واسه توقف رشد سلولای سرطانی یا پیشگیری از این مریضی خطرناک لازمه رو در خود دارن. پس اگه با پیاز خام میونه ای ندارین، دست کم اونو کم تفت بدین و در غذای تون بریزین. از طرف دیگه، مصرف سیر رو هم یادتون نره. به گفته محققان سیر یه داروی طبیعی ضد سرطانه. از نظر اونا مصرف همیشگی سیر خطر دچار شدن به سرطان کولون رو تا 50 درصد کم می کنه.

3. از گوشت قرمز فاصله بگیرین

آدمایی که هر روز حدود 150 گرم گوشت قرمز می خورن، 13 درصد بیشتر از بقیه با خطر مرگ بر اثر بیماریای قلبی یا سرطان روبه رو هستن. از نظر محققان زنائی که پروتئین حیوونی زیادی مصرف می کنن، 70 درصد بیشتر از بقیه ممکنه به مشکلات مربوط به غدد لنفاوی گرفتار شن و اونایی که چربیای اشباع شده در غذای شون فت و فراوون دیده می شه، تا درصد با اینجور خطری روبه رو هستن. مصرف ماهی به جای گوشت قرمز و به کار گیری روغن زیتون به جای کره و روغنای آفتابگردان می تونه تا اندازه زیادی این خطر رو کم کنه.

4. کمتر کباب بخورین

هر وقت می خواین خودتون رو تقویت کنین، به جای درست کردن شام سراغ کبابیا می رید و دو سیخ کوبیده می خورید؟ محققان می گن این بدترین راهیه که واسه تقویت کردن خودتون انتخاب می کنین.
بررسیا نشون میده مصرف خوراکی های دودی و مواد غذایی که روی آتیش کباب می شن خطر دچار شدن به سرطان معده رو بالا می برن. پس واسه حفظ جون تون هم که شده، خود رو کمتر تحویل بگیرین و از خیر برنج دودی و کباب بگذرید.

5. 30 دقیقه قدم بزنین

کار و خستگی رو بهونه نکنین و 30 دقیقه از هر روزتون رو بدون فکر کردن به هیچی صرف قدم زدن کنین. محققان می گن نشستنای همیشگی می تونه شما رو به جمع بیماران سرطانی وارد کنه. بررسیاشون نشون میده زنائی که هر روز 30 تا 40 دقیقه راه می رن، کمتر با خطر دچار شدن به سرطان سینه روبه رو می شن. گذشته از این، اونا فشار خون و سطح کلسترول پایین تری هم دارن و از اونجا که هورمونای شون هم تنظیم می شه، در کنار سرطان خطر دچار شدن به خیلی از بیماریای دیگه رو هم میگذرونن.

6. چیپس و پنیر ممنوع

وقتی غذاها در درجه گرما بالا سرخ یا بو داده می شن، ترکیبی سرطان زا به نام آکریل آمید از اونا آزاد می شه که می تونه بدن شما رو هم دچار تغییرات شیمیایی کرده و سلامت شما رو به شکل زیادی تهدید کنه. بررسیای محققان نشون میده که آزاد شدن این ماده، می تونه افراد رو با خطر دچار شدن به شکلای جور واجور مختلفی از سرطان روبه رو کنه، پس به جای سیب زمینی سرخ شده و چیپس، پوره سیب زمینی بخورین.

7. در آرایشگاه مانیکور نکنین

محققان می گن کارای به ظاهر ساده ای که آرایشگران انجام میدن می تونه شما رو با خطر سرطانی شدن روبه رو کنه. یکی از این کارا، خشک کردن لاک با کمک دستگاهه. حتما دیدین در سالنای آرایشی واسه زودتر خشک شدن لاک از دستگاه هایی که با نور این کار رو انجام میدن استفاده می کنن. خوردن همون نور به دستان شما کافیه تا با خطر دچار شدن به سرطان پوست روبه رو شید.

8. آسپرین بخورین

اگه دکتر به شما خوردن آسپرین رو پیشنهاد کرده، از مصرف کردنش دوری نکنین. محققان می گن زنائی که هر روز یه عدد آسپرین می خورن، کمتر از بقیه با خطر دچار شدن به سرطان تخمدان روبه رو می شن. البته به خاطر اینجور پیدا کردی خودسرانه سراغ مصرف این دارو نرید. اگه بدن شما واسه تنظیم فعالیت هاش به آسپرین نیاز نداشته باشه، مصرف اون احتمال از دست دادن جون تون رو بیشتر می کنه.

9. شیر بخورین

بررسیای تازه نشون میده مصرف کلسیم می تونه خطر دچار شدن به سرطان کولون رو شدیدا کم کنه. از نظر محققان 700میلی گرم کلسیم روزانه، 45 درصد احتمال دچار شدن به این سرطان رو در مصرف کننده هاش کم می کنه. البته محققان می گن واسه اینکه از این فایده شیر بهره مند شید و در کنارش زیانی به بدن تون نرسانید، باید نوع کم چرب اونو بخورین.

10. بیشتر وایسید؛کمتر بشینین

محققان می گن کسائی که در طول روز بیشتر در حالت نشسته قرار دارن و میونه ای با ایستادن ندارن، 24 درصد بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر قرار دارن. محققان در بررسیای دیگرشون فهمیدن کسائی که بیننده حرفه ای تلویزیون هستن، در مقایسه با اونایی که اهل تماشای برنامه های تلویزیونی نیستن، 54 درصد بیشتر با خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ روبه رو می شن. اونا پیشنهاد می کنن واسه کم کردن خطر دچار شدن به سرطان، در هر ساعت چند بار از سر جای تون بلند شید و حتی اگه کاری واسه انجام دادن ندارین، چند قدمی راه برید.

 
11. اتاق خواب تون رو تاریک کنین

شمام از اون دسته آدمایی هستین که وقت خوابیدن چراغ خواب رو روشن می ذارن؟ از نظر محققان این عادت تنها احتمال چاق شدنتون رو بیشتر نمی کنه بلکه براساس بررسیا قرار گرفتن در برابر نور در زمان خواب خطر دچار شدن به سرطان تخمدان و سینه در زنان رو زیاد می کنه. نور شبونه تولید طبیعی ملاتونین در بدن رو سرکوب می کنه و براساس پژوهشا خطر دچار شدن به سرطان سینه در زنائی که سطح ملاتونین شون پایین میاد، بیشتر از زنان دیگه س.

12. سونامی سرطان در راه س؟

رئیس نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی میگه هرساله ۱۰۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می کنه. به گفته دکتر اسدالله علیدوستی مردان سه برابر بیشتر از زنان در برابر دچار شدن به سرطانای دستگاه گوارش قرار دارن و بیشتر از نیم میلیون نفر با باخبر شدن از اینکه سرطان دارن در کشور زندگی می کنن. اون میگه، طبق آمارهای بین المللی سرطان از شایع ترین بیماریای جهانی در ده های آینده هستش و انتظار میره تعداد موارد شدید سرطانی در سال 2020 به 15 میلیون نفر زیاد شه.

13. هر روز آبمیوه بخورین

می خواین سلامت تون رو تضمین کنین و به خاطر همین صبح تون رو با یه لیوان آبمیوه شروع می کنین و در میان روز هم چند لیوان دیگه از این عصاره می خورین؟ محققان می گن همین تلاش واسه حفظ سلامت می تونه به قیمت جون شما تموم شه. از نظر اونا مصرف بیشتر از اندازه نوشیدنیای شیرین تنها خطر دچار شدن به دیابت و چاقی رو بیشتر نمی کنه بلکه کسائی که زیاد نوشابه یا دیگه نوشیدنیای پر از قند رو مصرف می کنن، 87 درصد بیشتر از بقیه با خطر دچار شدن به سرطان آندومتر روبه رو می شن. پس به جای آبمیوه، خود میوه رو استفاده کنین.

14. هر روزآرتیشو بخورین

آرتیشو یا کنگر فرنگی، یه گیاه ضد سرطان دیگه س که باید حتما در وعده های غذایی شما حاضر شه. این سبزی پرخاصیت نه فقط مانع ابتلای شما به سرطان پوست می شه بلکه در صورت دچار شدنتون به این مریضی، امکان رشد و افزایش سلولای سرطانی رو هم کمتر می کنه. محققان می گن واسه دریافت بیشترین فایده از این گیاه، اونو حدود 40 دقیقه بخارپز کرده و بعد نوش جون کنین. آرتیشو رو هم می تونین در سالادها و هم در غذاهای تون به عنوان یه گیاه پرخاصیت و خوشمزه به کار ببرین.

15. گوشت رو آبپز کنین

فکر سرخ کردن گوشت در درجه گرما بالا رو از سرتون بیرون کنین. محققان می گن قرار دادن گوشت در برابر گرما بالا، تغییراتی رو در ترکیبات اون به وجود می آورد که احتمال گرفتار شدنتون به سرطانای روده بزرگ، سینه، پروستات و غدد لنفاوی رو بالا می بره. به گفته محققان دانشگاه مینه سوتا، مصرف گوشتی که در این شرایط پخته شده و قسمتایی از اونم سوخته س، خطر دچار شدن به سرطان پانکراس رو تا 60 درصد زیاد می کنه.  پس حتی اگه طعم گوشت سرخ شده یا کبابی رو بهتر می دونین، به خاطر سلامتی تون بی خیال مصرف اون شید.

16. بروکلی بخارپز بخورین

کلما بهترین داروهای پیشگیری از سرطان هستن و در میان اونا کلم بروکلی مخصوصا اگه بخارپز شده باشه، نقش خاص ای در مقابله با این مریضی همه گیر رو بازی می کنه. پس واسه حفظ سلامت تون و جنگیدن با سرطان، هر روز مقداری از اونو به عنوان دورچین غذای تون سر سفره بیارین. محققان می گن کلم دوستا کمتر در خطر دچار شدن به سرطان کلیه قرار دارن.

17. چای سبز بخورین

شاید تا چند سال پیش به کار گیری چای سبز خیلی عادی نشده بود اما با گسترش پژوهشا در مورد اون و رواج مصرف کردنش، ثابت شد مصرف روزانه چای سبز می تونه خطر دچار شدن به سرطانای سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و ریه رو کم کنه. این چای پر از آنتی اکسیدانه و محققان پیشنهاد می کنن هر روز یکی، دو فنجون از اونو بخورین.

آفتاب بگیریم یا نگیریم؟

نور خورشید، شمشیر دولبه س؛ هم می تونه خطر دچار شدن به سرطان رو از شما دور کنه و هم می تونه شما رو به جمع سرطانیا وارد کنه. پس نه از اون دوری کنین و نه در بهره گرفتن از این نور زیاده روی کنین.

 
18. پوست تون رو برنزه نکنین

حرف تازه ای نیس اما هرچه در مورد یافته های محققان در این مورد می گیم، بازم به خرج خیلیا نمی ره و با اومدن تابستون خود رو با آفتاب گرفتن برنزه می کنن و در زمستون سراغ سولاریوم می رن. محققان می گن برنزه کردن بیشتر از چیزی که فکرش رو می کنین خطر دچار شدن به سرطان پوست رو بالا می بره و به کار گیری اسپریای اوتوبرنز به جای آفتاب گرفتن هم این خطر رو به طور کامل از بین نمی بره.

19. هر روز 15 دقیقه آفتاب بگیرین

گفتیم برنزه کردن حتی با نور خورشید هم می تونه خطر ابتلای شما به سرطان پوست رو چندبرابر کنه اما این ادعا به معنی اون نیس که به طور کامل با نور خورشید خداحافظی کنین. محققان می گن واسه حفظ سلامت تون و کم کردن خطر دچار شدن به سرطان، هر روز 15 دقیقه خود رو در برابر آفتاب بذارین. بررسیا نشون میده کمبود ویتامین D اصل دچار شدن به خیلی از سرطان هاست.

20. ضد آفتاب استفاده کنین

کرمای ضدآفتاب تنها اجناس آرایشی ولوکس نیستن و فقط به درد خانوما نمی خورن. از نظر محققان همه باید از این کرما واسه دفع اشعه های مضر استفاده کنن و با این راه خطر دچار شدن به سرطان پوست رو پایین بیارن. کارشناسان می گن ضد آفتابایی که 30spf و بالاتر دارن، بهترین گزینه هستن و واسه کودکان تون هم بهتره با کمک یه متخصص پوست، ضد آفتاب مناسب رو انتخاب کنین.

جفت و جور و تنظیم :بخش سلامت تالاب

.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*