ویتامین k نقش مهمی در لخته شدن خون و به دنبال اون جلوگیری از خونریزی اجرا می کنه. این ویتامین تقریبا با دیگر ویتامینا یک فرق کلی داره؛ مثل بقیه ویتامینا، یک مکمل غذایی نیس. ، ویتامین k دارای گروهی از ترکیباته که به نظر می رسه، مهم ترین این ترکیبات ویتامین k۱ و k۲ باشه. ویتامین k۱ در سبزیای برگ دار و دیگر سبزیجات هست و ویتامین k۲ هم گروهی از ترکیباتیه که بیشتر از گوشت، پنیر، تخم مرغ و سنتز باکتریایی به دست میاد.

 

در آمریکا، k۱ ترکیب اصلی مکمل در دسترس واسه این ویتامینه. از طرفی بعضی از مردم تازگیا نگاه ویژه ای به ویتامین k۲ واسه درمان پوکی استخوان و همینطور پوکی استخوان به دلیل مصرف استروئیدا دارن، اما تحقیقات در این مورد متناقضه و الان اطلاعات کافی در تأیید مصرف ویتامین k۲ واسه درمان پوکی استخوان و اثر اون وجود نداره.

با ما همراه باشین؛ می خواهیم شما رو کمی با ویتامین k و اثرات اون در بدن آشنا کنیم.

موارد مصرف ویتامین k

ویتامین k، ماده ایه که کمبود اون خطر خونریزیای کنترل نشده رو بالا می بره و در حالی که کمبود این ویتامین در نوزادان بسیار رایجه، در بزرگسالان مورد نادری به حساب میاد. البته میزان استاندارد تزریق ویتامین k واسه نوزادان هم در صورت بروز مشکل، معمولا یک باره. ویتامین k همینطور واسه مقابله با رقیق تر شدن خون در اثر مصرف بیشتر از حد داروی کومادین (وارفارین) هم مورد استفاده قرار میگیره.

  • فرد دچار مریضی باشه که این آسیب باعث تغییر در عمل جذب جهاز هاضمه شه، مثل مریضی کرون یا سلیاک فعال؛
  • فرد مواد مخدر مصرف می کنه که با جذب ویتامین k تداخل داره؛
  • فردی که دچار سوء تغذیهه؛
  • زیاده روی در مصرف الکل.

معمولا در صورتی که فرد در اثر هر کدوم از این موارد دچار کمبود ویتامین k شه، مکمل ویتامین k براش تجویز می شه. اما مصرف این ویتامین واسه سرطان، علائم به دلیل مریضی صبحگاهی یا همون ویار بارداری و از بین بردن رگای عنکبوتی یا آسیبای دیگر اثبات نشده.

مقدار مجاز مصرف ویتامین k

معمولا بیشتر افراد به اندازه کافی ویتامین k از راه رژیم غذایی خود دریافت می کنن، اما پیشنهاد می شه مقدار کافی این ویتامین از مواد غذایی و منابع دیگر طبق موارد زیر دریافت شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ویزای تحصیلی کانادا و جزئیاتی که در مورد اون باید بدونین 

  • نوزادان تا ۶ ماه؛ ۲ میکروگرم و کودکان ۷ تا ۱۲ ماه ۲/۵ میکروگرم در روز؛
  • کودکان ۱ تا ۳ سال، ۳۰ میکروگرم، کودکان ۴تا ۸ سال ۵۵ میکروگرم و کودکان ۹ تا ۱۳ سال ۶۰ میکروگرم در روز؛
  • دختران ۱۴ تا ۱۸ سال ۷۵ میکروگرم در روز؛
  • زنان ۱۹ سال به بالا ۹۰ میکروگرم در روز؛
  • زنان باردار و شیرده بین ۱۹ تا ۵۵ سال، ۹۰ میکروگرم و زیر ۱۹ سال، ۷۵ میکروگرم در روز؛
  • پسران بین ۱۴ تا ۱۸ سال، ۷۵ میکروگرم در روز؛
  • مردها ۱۹ سال به بالا، ۱۲۰ میکروگرم در روز مجاز به دریافت ویتامین k هستن.

معمولا دریافت ویتامین k از منابع موجود در موادغذایی یا مکملا مشکلات جانبی به دنبال نداره، اما مصرف اون به مقدار زیاد مصرف ممکنه باعث ایجاد مشکلاتی شه. محققان هنوز نمی تونن بیشترین حد میزان مصرف قابل اطمینان و تأییدشده ی این ویتامین رو مشخص کنن.

مواد غذایی که به طور طبیعی شامل ویتامین k هستن

منابع غذایی دارای ویتامین k که بیشتر عادی هستن، شامل موارد زیره:

  • سبزیجات مثل اسفناج، مارچوبه و کلم بروکلی؛
  • لوبیا و سویا؛
  • تخم مرغ؛
  • توت فرنگی؛
  • گوشت.

خطرات احتمالی به دلیل مصرف ویتامین k

مشکلات جانبی: معمولا اگه مصرف ویتامین k به شکل خوراکی و به مقدار پیشنهاد شده باشه، خیلی کم مشکلات جانبی همراه داره.

تداخل دارویی: خیلی از داروا می تونن با اثرات به دلیل مصرف ویتامین k تداخل بسازن. داروهای آنتی اسید، رقیق کنندهای خون، آنتی بیوتیکا، آسپرین و داروهای تجویزی درمان سرطان، تشنج و کلسترل بالا و البته موارد دیگر جزو این گروه هستن.

موارد خطر مصرف: هیچوقت مکمل ویتامین k رو بدون تجویز دکتر یا مسئول مراقبتای بهداشتی مصرف نکنین! افرادی که به خاطر مشکلات قلبی داروهایی مثل داروی کومادین مصرف می کنن، افراد دچار مشکلات انعقادخون یا افرادی با مشکلات مثل باید حتما رژیم غذایی کنترل شده ای از نگاه مصرف این ویتامین داشته باشن. این افراد هیچوقت نباید بدون تجویز دکتر اقدام به مصرف مکمل ویتامین k کنن!

منبع : webmd

دسته‌ها: آموزشی