بر اساس آنچه که از سوی معاونت علمی و آموزشی ایرنا منتشر شده است. مسعود حسنلو وی در خصوص اهمیت تامین مالی برای شرکت های خلاق گفت: تامین مالی یکی از موضوعات مهم در ا،یستم نوآوری است و صندوق نوآوری شکوفایی، صندوق تحقیقات فناوری و قو،ن مالیاتی به منظور تامین نیازهای مالی این ا،یستم ایجاد شد. وی افزود: با این حال هنوز شرایطی وجود ندارد که شرکت های فعال در ا،یستم خلاق به طور کامل از این روش ها استفاده کنند. به ،وان مثال در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی به دلیل قو،ن موجود نمی تواند برای شرکت های خلاق تسهیلات ارائه دهد. این در حالی است که صنایع فرهنگی و خلاق بر خلاف حوزه دانش بنیان سال هاست که در سبد مصرف مردم قرار دارند و بازار این حوزه در کشور به حدود 250 هزار میلیارد تومان می رسد.
دبیر ستاد توسعه فرهنگی و فناوری ادامه داد: از این رو سازوکاری برای تامین مالی شرکت های خلاق در دستور کار ستاد قرار گرفته است و جمع سپاری در سه شکل کلید این مهم است. سرمایه گذاری جمعی از طریق توانمندی های مردم او هست
این دومین استراتژی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم برای معاونت علمی برای حمایت از بنگاه های خلاق است تامین مالی به صورت پیش ،ید می باشد وی بیان کرد و افزود: به این ترتیب سرمایه در گردشی که شرکت ها برای تولید یا خدمات نیاز دارند از طریق مشارکت های کوچک تامین می شود و مردم می توانند ضمن بهره مندی از تخفیف کالا را زودتر ،یداری کنند که این یکی از آنهاست. این یکی از رویدادهایی است که در جهان روی پلتفرم های قابل اعتماد اتفاق می افتد.
حسنلو می گوید راهبرد سوم حمایت از صنایع خلاق است اهدا یا هدیه وی بیان کرد: البته سیستم تامین مالی جمعی در حوزه اول در کشور شکل گرفته اما در حوزه دوم و سوم هنوز به بلوغ کافی نرسیده است.
وی همچنین یکی از برنامه های ستاد توسعه فنون فرهنگی و نرم در سال جاری را تمرکز بر دو مرحله دیگر جمع سپاری ،وان کرد و افزود: البته اکنون بسترهای جمع سپاری زیادی داریم و هدف ما رقابت با این بسترها نیست. . پلتفرم ها می خواهیم یک پیشنهاد تخصصی در زمینه صنایع خلاق ایجاد کنیم که به آن سیستم یا پلتفرمی می گویند که برای این منظور طراحی شده است.
دبیر تیم توسعه فناوری های فرهنگی و نرم افزود: در این بخش، تمامی طرح های جمع سپاری و تامین مالی جمعی را در حوزه صنایع خلاق یکپارچه خواهیم کرد و در مرحله بعد آنها را تایید یا اعتبار سنجی خواهیم کرد. یکی از اقدامات دیگری که در این بخش انجام میدهیم، ارزیابی تأثیرات اجتماعی است، به اصطلاح مردم به سمت طرحی هدایت میشوند که میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند و سرمایهگذاری کنند و تأثیر اجتماعی بیشتری داشته باشد.
وی در خصوص مرحله فعلی جمعسپاری گفت: در حال حاضر فراخو، دادهایم و هدف ما این است که پروژههایی را که تاکنون در ا،یستم صنایع خلاق بوده و از بستر و زیرساختها برای استفاده از جمعسپاری استفاده کنیم، به هم متصل کنیم گام افزودن تسهیل کننده ها و تعریف مشوق ها برای حرکت به سمت پروژه های صنایع است.
صنایع خلاق تنها با بازار محلی توسعه خواهند یافت
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، نوع تعاملات اقتصادی در بازار صنایع خلاق را B2C ،وان کرد و اظهار داشت: درهم تنیدگی بازار محصولات صنایع خلاق با بافت زندگی مردم و جامعه، بازار را به موضوعی کلیدی تبدیل می کند. ما صنایع خلاق و به همین دلیل در حوزه جمع سپاری به پیش ،ید روی آوردیم زیرا این محصولات بیشتر در سبد مصرفی مردم قرار می گیرند و قطعا اگر محصولی در حوزه صنایع خلاق تولید شود نه در سبد مصرف، پس مسیر اشتباهی را طی کرده است، زیرا این حوزه (ا،یستم صنایع خلاق) ارتباط مستقیمی با حوزه زندگی مردم و زندگی روزمره آنها دارد.
حسنلو ادامه داد: در هیچ کجای دنیا بازار کوچکی وجود ندارد که راه حلی برای صنایع خلاق باشد حتی کشورهای بزرگ دنیا مانند هند نمی توانند صنایع خلاق خود را از نظر داخلی توسعه دهند. شاید تنها کشوری که تنها در بازار داخلی توانسته ثروت خوبی خلق کند، چین و آمریکا باشد و دستیابی به این امر در این کشورها ا،امات خاص خود را دارد به ،وان مثال حجم بالای مصرف فرهنگی مردم در آمریکا کشورها یکی از این دلایل است و این کشورها نمی توانند کار خود را بدون چشم انداز بین المللی توسعه دهند.
وی با بیان اینکه بازار منطقه اولین و در دسترس ترین بازاری است که باید دنبال کنیم، افزود: بخش هایی که زیرساخت های طبیعی داریم. به ،وان مثال رشته های مرتبط با پلیمر و پتروشیمی مزیت دارند، بنابراین صنایع خلاق مرتبط با این موضوع مانند ،اب بازی و لوازم التحریر پتانسیل صادراتی جدی ما هستند و یا رشته های مرتبط با استعدادهای طبیعی و انس، مانند ،اب بازی و ،میشن. یکی دیگر از مزیت های صادراتی صنایع خلاق کشور است.
حسنلو ادامه داد: روسیه در سال گذشته با توجه به شرایط کنونی بازار و نیاز آنها به تعامل با ایران و عراق به دلیل قابلیت های فوق العاده جغرافیایی، صادراتی و مالی، یکی از مقاصد مهم صادراتی ما بود.
وی ادامه داد: علاوه بر روسیه و عراق، با سایر کشورهای همسایه منطقه مانند ازب،تان، تاجی،تان و افغانستان که دارای مزیت های مش، فرهنگی با ایران هستند نیز گفت و گو انجام دادیم و کشورهای حوزه خلیج ، با توجه به آنها اولویت بعدی ما هستند. نزدیکی جغرافیایی
به گفته دبیر ستاد توسعه فرهنگ و فناوری های نرم، در حوزه بازی سال گذشته قرارداد صادرات بازی به ارزش تقریبی 150 هزار دلار منعقد شد که رقم چند، نیست، اما شروع این مسیر خوب است. .
حسنلو با بیان اینکه حوزه بازی و ،میشن از دیگر مزیت های صادراتی ما است، گفت: در حوزه بازی قراردادهای صادراتی منعقد شده است و در زمینه ،میشن نیز قرارداد تولید مش، با طرف های روسی در دستور کار است. .
وی ادامه داد: در سفر اخیرمان به ازب،تان، گروهی از شرکت های قدرتمند ایر، ما را همراهی ،د و در این سفر تحلیل بازار بسیار خوبی انجام شد و همکاری بسیار خوبی در زمینه ،اب بازی، بازی و ،میشن آغاز شد.
منبع: https://www.irna.ir/news/85597345/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DB%B2%DB%B5%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2