بر اساس آنچه در گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و آموزشی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از و، علوم، بر اساس – ضرورت جهت دهی هر چه بیشتر شوراهای انتظامی به سمت مشروعیت و کنترل دقیق تر دستورات انضباطی. بر اساس آیین نامه انضباطی مصوب سی و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی (23 شهریور 1374) که به اختصار آیین نامه نامیده می شود; آئین نامه فعلی با هدف تفکیک بیشتر تخلفات، رفع ابهامات از همپوش، و عمومیت، تطبیق و ایجاد تن، بین تخلفات و مجازات ها و در نتیجه ی،ان سازی بیشتر در احکام صادره تهیه شده است. طبق تشخیص مراجع ذی صلاح، برای تشخیص وقوع تخلفات خاص.
در اینجا چند نکته مهم در این سیاست وجود دارد:
اصل قانونی بودن تخلفات
این رفتارهای دانش آموزی تخلف در آیین نامه انضباطی یا آیین نامه اجرایی محسوب می شود و لازم است برای احراز تخلف به تعاریف قانونی تخلف مراجعه و موضوع با تعاریف تطبیق داده شود.
اصل برائت
اصل بر بی گناهی دانش آموز و علاقه شورا به رسیدگی به موارد زیر است:
الف) هرگونه سوء ظن در مورد تخلف از رفتار انجام شده باید به نفع دانش آموز تفسیر شود.
ب) هرگونه شبهه در تعیین انتساب تخلف انجام شده باید به نفع دانشجو تفسیر شود.
ج) اگر دلیلی برای اثبات و نسبت دادن جرم دانشجو وجود نداشته باشد، نیازی به ارائه دلیل برای اثبات بی گناهی خود ندارد.
ت) دانشجو تا زمان اثبات تخلف و قطعی شدن حکم انضباطی از کلیه امتیازات دانشجویی به استثنای موارد مندرج در این سیاست برخوردار خواهد بود.
اصل بی طرفی شورای انضباطی
شوراها باید تصمیمات خود را بی طرفانه اتخاذ کنند و از صدور قضاوت بر اساس ملاحظات شخصی، سیاست جناحی یا هر موضوعی که با تخلفات ادعایی مرتبط نیست، خودداری کنند.
اصل حق دفاع
اگر تخلف به دانش آموز نسبت داده شود حق دفاع از خود را دارد.
اصل محرمانه بودن
انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به فرآیند بررسی انضباطی در کلیه مراحل تشکیل پرونده تا ابلاغ تصمیم نهایی به دانشجو و اجراء آن ممنوع است مگر در مواردی که در آیین نامه و آیین نامه مقرر شده است.
اصل تن،
شوراهای انضباطی در حدود صلاحیت خود طبق مقررات و دستورالعمل ها باید به شدت تخلف در سوابق تحصیلی و انضباطی دانش آموز، ا،امات محیط دانش آموزی و تن، تخلف با نوع تخلف توجه کنند. و ماهیت تخلف میزان جریمه، رای جریمه به صورت نامتن، یا غیرمتن، مورد تجدیدنظرخواهی قرار خواهد گرفت.
اصل رفتار برابر
شوراهای انضباطی باید در برخورد با تخلفات مشابه همین رویه را رعایت کنند.
اصل برابری
همه دانش آموزان در برابر قو،ن و مقررات برابر هستند و هرگونه تبعیض بر اساس ،ت، نژاد، زبان، قومیت، مذهب، ملیت و غیره ممنوع است.
اصل فراهم آوردن مبنای تصمیم گیری
شوراها موظفند پس از بررسی و بررسی گزارش ها یا شکایات، دلایل تصمیم خود را بر اساس شواهد و مستندات و با رعایت کنترل های مندرج در رأی صادره اعلام کنند. صرف گزارش تصدیق از هر یک از منابع حقیقی یا حقوقی که مبتنی بر شواهد خاص نباشد یا با دلایل و نشانههای دیگر مغایرت داشته باشد، ممکن است مبنایی برای اثبات تخلف نباشد.
اصل احترام به حقوق و آزادی ها و حفظ کرامت انس،
ضرورت حفظ کرامت انس،، رعایت موازین دینی و اخلاقی و رعایت حقوق و آزادی های مندرج در منشور حقوق دانشجویی.
اصل عدم نظارت
احترام به حریم خصوصی دانش آموز اجباری است، هیئت ها نمی توانند حریم خصوصی یا مدارک و اطلاعات دانش آموز را بررسی کنند و سوالات غیر مرتبط با موضوع نقض فعلی را بپرسند. بر این اساس، درج مدارک و شواهدی که با نقض حریم خصوصی دانشجویان یا سایر روشهای غیرقانونی از قبیل تهیه مخفیانه هرگونه فیلم صوتی و تصویری مانند جاسوسی از وسایل شخصی و صفحات مجازی خصوصی دانشجویان و غیره به دست آمده، جایز نیست. تصمیمات، آراء و احکام صادره شورا بر اساس این موارد فاقد وجاهت قانونی است.
اصل حق دادرسی عادلانه
دانشجو در مدت معقولی به شرح زیر حق بهره مندی از فرآیند عادلانه و عادلانه را دارد
تخلف منتسب به دانش آموز و تمامی شواهد آن باید به وضوح، ساده و در کوتاه ترین زمان ممکن برای او توضیح داده شود.
تشکیل اعضای شوراهای انضباطی دانش آموزی
،یب اعضای شورای ابتدایی دانشگاه:
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، رئیس شورای ابتدایی است
یکی از اعضای هیأت علمی در معاونت آموزشی یا نماینده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و در صورت عدم حضور نماینده سرپرست استانداری نماینده ولی فقیه. در دانشگاه های استانداری بنا به پیشنهاد رئیس دفتر و تصمیم رئیس دانشگاه ها.
یکی از اعضای هیأت علمی گروه حقوقی دانشگاه در صورت غیبت از سایر دانشگاهها بنا به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم ریاست دانشگاه.
دو نفر از کادر آموزشی دانشگاه بنا به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم ریاست دانشگاه
دو نفر از دانشجویان ترجیحاً از هر دو جنس مخالف پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و تصمیم ریاست دانشگاه
پیشنهاد دبیر شورای بدوی به معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه و تصمیم رئیس دانشگاه بدون حق رای
،یب اعضای هیئت بازبینی دانشگاه:
رئیس دانشگاه رئیس هیئت بازنگری است
مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه در غیاب سرپرست استانداری
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان
دو نفر از کادر آموزشی دانشگاه بنا به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی و انتخاب رئیس دانشگاه. یک دانشجو به پیشنهاد معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و به انتخاب رئیس دانشگاه.
صورتجلسه انتخاب و صدور مصوبه شورا به تصویب کلیه اعضاء می رسد و جلسات آن با حضور رئیس و دبیر شورا و حداقل دو نفر دیگر از اعضاء تشکیل می شود و احکام آن با سه رأی معتبر است. به نفع
،یب اعضای شورای مرکزی وزیران به شرح زیر است:
رئیس سازمان امور دانشجویان و، علوم با ریاست معاونت فرهنگی و دانشجویی و، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد به ،وان رئیس شورا.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به پیشنهاد رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دستور وزیر حسب مورد.
یکی از حقوقدانان از بین کادر آموزشی دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی و تصمیم وزیر حسب مورد.
رئيس دبيرخانه شوراي مركزي بدون داشتن حق رأي حسب مورد به ،وان دبير شورا بنا به پيشنهاد رئيس شوراي مركزي و تصميم وزير.
دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه بنا به پیشنهاد نخست وزیر شورای مرکزی و تصمیم وزیر حسب مورد (در و، علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اعضای هیأت علمی مدیر کل دانشجویان در سازمان دانش آموزی.)
یک نفر ترجیحاً از بین اعضای شورای انضباطی دانشگاهها بنا به پیشنهاد شورای مرکزی و تصمیم وزیر حسب مورد.
دو معاونت دانشگاه های دانشجویی بنا به پیشنهاد نخست وزیر شورای مرکزی و تصمیم وزیر حسب مورد.
معاون دانشجویی و، علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیئت خدمات آموزشی و، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با ،ایت به مصوبات 429 و 430 مورخ 30 مهر و 14 آبان 1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاد شیوه نامه و تعیین ،یب و شرایط اعضای شوراهای انضباطی، آیین نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانش آموزان. مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه مورخ 23 شهریور 1374 شورای عالی فرهنگ انقلاب در هفت بند شامل 124 ماده. 1403 و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می شود.
منبع: https://www.irna.ir/news/85604189/%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B6%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A4%D8%B3%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7