ساخت نانوحسگرها برای تشخیص سریع و ارزان سرب در آب

ساخت نانوحسگری برای تشخیص سریع و ارزان سرب در آب

برای گزارش دادن معاونت علمی و آموزشی ایرنا بر اساس وب سایت NanoWork، سازمان جه، بهداشت ،ن می زند که 240 میلیون نفر در سراسر جهان در معرض آب آشامیدنی حاوی مقادیر نسبتاً بالایی سرب قرار دارند که می تواند بر رشد مغز در کودکان تأثیر بگذارد، باعث نقص مادرزادی شود و باعث انواع مختلفی از علل عصبی و قلبی شود. و سایر اثرات مضر. تنها در ایالات متحده، حدود 10 میلیون خانوار از آب آشامیدنی خود از طریق لوله های سربی استفاده می کنند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه فناوری ن،انگ در سنگاپور و چندین شرکت خصوصی با موفقیت این فناوری را برای تشخیص سرب در آب حتی در سطوح بسیار پایین ارائه ،د.

جیا ژو برایان شیا، محقق موسسه فناوری ماساچوست، می گوید: سرب مشکل بزرگی است که سالانه بیش از یک میلیون نفر را می کشد. آزمایش سرب در آب به تج،ات گران قیمت و دست و پا گیر نیاز دارد و معمولاً چندین روز طول می کشد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: از نوارهای تست ساده نیز می توان استفاده کرد که به سادگی در مورد وجود سرب پاسخ بله یا خیر را نشان می دهد اما از غلظت آن اطلاعی ندارد. مقررات فعلی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، سطح سرب در آب آشامیدنی سالم را کمتر از 15ppb در نظر می گیرد، سطحی به حدی پایین که غیرقابل تشخیص است.

این محقق توضیح داد که این فناوری جدید می تواند سرب را در غلظت 1ppb تشخیص دهد و این کار را می توان به صورت دستی با استفاده از یک آشکارساز ساده مبتنی بر تراشه انجام داد. برای این منظور فقط یک قطره آب کافی است. تراشه ساخته شده توسط این گروه یک تراشه فوتونیک است که از ذرات حلقوی شکل خاص استفاده می کند که یون های سرب را به دام می اندازد.

برایان سیا می گوید، برای دستیابی به این سطوح از دقت، آزمایش فعلی به ابزاری به نام طیف سنج جرمی پ،ما نیاز دارد. گران و وقت گیر است. اما در این سیستم جدید، یک لیزر کوچک و تابش به سمت تراشه نوری به راحتی می تواند نتیجه را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: این سیستم برای شناسایی سایر آلاینده های مشابه در آب از جمله کادمیوم، مس، لیتیوم، باریم، سزیم و رادیوم قابل سازگاری است. این دستگاه را می توان با کارتریج های ساده ای که با جابجایی آن ها می توان برای تشخیص موارد مختلف استفاده کرد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85484758/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AD%D8%B3%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%A8