صرفه جویی ارزی با ساخت اتوبوس شهری برقی توسط شرکت دانش بنیان

صرفه‌جویی ارزی با ساخت اتوبوس برقی شهری توسط یک شرکت دانش‌بنیان‌

بر اساس گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دفتر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، وحید اصفه،ان استاد دانشکده مهندسی مک،ک دانشگاه تهران و مجری این طرح درباره مزایای استفاده از اتوبوس های برقی گفت: اتوبوس های برقی در ا،ر مسیرهای حرکتی خود با سرعت کم کار می کنند و شتاب متوسطی دارند و زمان کارکرد آنها در سایت بالا است و همچنین برای مدت طول، در ابتدا و انتهای خط متوقف می شود که زمان من، برای شارژ باتری ها است.

وی افزود: در این نوع اتوبوس ها به راحتی می توان زیرساخت شارژ در شب ایجاد کرد که زمان من، برای شارژ باتری ها است. همچنین اتوبوس دارای فضای من، برای قرار دادن قطعات و تج،ات برقی می باشد. بنابراین وجود مزیت های فنی، اقتصادی و زیست محیطی، استفاده از این فناوری را در صنعت حمل و نقل در اولویت قرار می دهد.

استاد دانشکده مهندسی مک،ک دانشگاه تهران گفت: شرکت مدیریت نوآور انرژی دانشگاه افق (مانا) با همکاری پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران بر اساس تجربیات خود در زمینه طراحی و مدل سازی خودروهای الکتریکی و هیب، توانست اولین مدل تحقیقاتی اتوبوس تحقیقاتی هیب، را ایجاد کند. وی سیستم برق را در سال 1388 به پایان رساند که در نمایشگاه علم و عمل آن سال با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گفته اصفه،ان، در دهه 90 فعالیت های دانش بنیان بنیادی و چندگانه در توسعه قطعات و سیستم های مورد نیاز پیشرانه خودروهای برقی آغاز شد. طراحی و ساخت پک باطری اتوبوس های برقی واگن برقی سیستم اتوبوس برقی تهران، پک باتری خودروی برقی دنا پ،، سیستم مدیریت باتری (BMS)، پک موتور کششی وسایل نقلیه سنگین و حمل و نقل ریلی از جمله محصولات و رویه های انجام شده در این است. این رشته در طول یک دهه توسعه یافته است. سپس سیستم برق کمکی ترانسفورماتور و واحد توزیع نیروی برق در سالهای اخیر توسعه یافته است.

رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران افزود: در اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس به موتور برق برمی‌گردد و مابقی مربوط به اتوبوس است. شاسی و اتاق در نتیجه در صورت توسعه سیستم محرک الکتریکی در کشور مشخص شده است که با توجه به تعداد زیاد بنگاه های اتاق سازی می توان به تولید اتوبوس تمام برقی در شهر با نسبت جذب قابل قبولی دست یافت.

اصفه،ان افزود: از ابتدای سال 1398 پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی در شهر در قالب سرمایه گذاری مش، بین دانشگاه ماننا تهران و صنایع شهید شاهمرادی (شرکت خودروسازی زرین اصفهان) (به ،وان اپراتور) و با همکاری حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صنایع زرین خودرو دارای امکانات فنی و سابقه درخشان در ساخت خودروهای نظامی و اتوبوس های شهری است.

به گفته وی، پیشرانه های طراحی و تولید مانا بر روی اتوبوس LowEntry صنایع زرین خودرو پیاده سازی شده و در انواع شارژ شبانه، شارژ ،یبی و یا تقویت کننده و پلاگین قابل تولید و عرضه است.

اصفه،ان افزود: در این پروژه بیش از 70 درصد نیروی محرکه الکتریکی از موتورهای کششی به کار رفته در آن گرفته تا مبدل های کمکی سیستم قدرت، سیستم توزیع نیروی برق، سیستم مدیریت باتری BMS، سیستم خنک کننده جذب و بومی سازی شد. برای بسته های باتری، سیستم های حفاظتی و غیره که به صورت داخلی و محلی تولید می شود. همچنین نمونه های تحقیق و نمونه استاندارد مهندسی (EP) محصول دانش بنیان اتوبوس برقی شهری ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته و تاکنون نمونه های تحقیق (AP) و نمونه استاندارد مهندسی (EP) مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نمونه اولیه برای تولید استاندارد در حال توسعه و ساخت است و پس از تکمیل برای تایید نوع برده می شود.

مجری طرح بزرگ اتوبوس برقی اظهار داشت: این محصول می تواند ورود ارز از کشور را تا 40 درصد کاهش دهد و بر اساس برآوردهای انجام شده، ظرفیت اسمی تولید اتوبوس برقی در داخل کشور ممنوع شد شهرستان مشخص شد محصول در مرحله تولید نیمه انبوه سالانه 500 دستگاه خواهد بود.

اصفه،ان به مزیت های ساخت این محصول اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سوخت نفت و گاز طبیعی، کاهش تولید و انتشار آلاینده های هوا در شهرهای آلوده با تمرکز بر انواع آلاینده ها، وجود زیرساخت های تولید و عدم نیاز به تغییرات اساسی در خطوط تولید اتوبوس های احتراقی، سرمایه گذاری قابل اجرا و دوره پذیرش حدود سه سال، وجود تقاضای موثر از سوی مشتریان از جمله شرکت واحد اتوبوسر، تهران، قیمت نهایی رقابتی نسبت به مشابه اروپایی و. تولیدات چینی، توانایی صادرات این محصول، تربیت نیروی انس، ماهر و توانمند، ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی در بخش تولید و سهولت خدمات پس از فروش به دلیل تولید داخلی، نیروگاه ها، ایجاد وجود بازار قطعات یدکی و محصولات دانش بنیان تولید داخلی، امکان صادرات محصولات و درآمدزایی از محل صادرات و توجیه آن به دلیل بالا بودن نرخ ارز از مزیت های اصلی این طرح است.

منبع: https://www.irna.ir/news/85581232/%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DB%8C%DA%A9-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86