ضرورت رفع موانع ارتباطی قرآن و علم/ در مواجهه با فرضیات به ساحت آیات الهی خدشه وارد نشود.

 ضرورت رفع موانع ارتباط بین قرآن و علم/در تقابل فرضیه‌ها به ساحت آیات الهی لطمه وارد نشود

برای گزارش دادن خبرنگار معاونت علمی و آموزشی ایرنا، سید محمد مقیمی روز یکشنبه در اولین همایش بین المللی علوم و قرآن کریم وی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افتتاح شد، افزود: دانش پژوهان علوم تجربی که با قرآن آشنا هستند باید نتایج خود را ارائه دهند.

وی بیان کرد: اولین همایش علم و قرآن با هدف پیوند معارف قرآن با مفاهیم علمی در حال برگزاری است. تلاش ما این است که موانع مسیر ارتباط قرآن و علم را برطرف کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد که سخنرانان این همایش قصد دارند ابعاد مختلف ارتباطات مردمی و قرآن کریم را پوشش دهند. حقیقت این است که قرآن معجزه ای است که برای هدایت بشریت آمده است. آیات الهی دو نوع است. اول: آیاتی که در کتاب الهی نوشته شده و دوم: آیاتی که در طبیعت است. پژوهشگران علوم تجربی در بررسی نشانه های الهی در طبیعت با چالش هایی مواجه هستند.

مقیمی خاطرنشان کرد: از جمله این چالش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: مفروضات مطرح شده توسط محققان در محیط دانشگاهی اغلب محکم نیستند. چون منابع کاملی ندارند. داده های به دست آمده توسط محققین کامل نیست و با ابزارهای موجود قابل دستیابی نیست. همچنین ذهن محققین کامل نیست. به همین دلیل باید از منبع مستند بر اساس آیات قرآن بهره مند شد.

وی همچنین گفت: پژوهشگران برای ایجاد ذخایر خود از قرآن استفاده کنند. هیچ ، وقتی که یک فرضیه جدیدتر را نقض می کند، طبیعت را به اشتباه بودن متهم نمی کند. در برخورد با قرآن، پژوهشگران باید به گونه ای باشند که با رویارویی با فرضیه ها به حوزه قرآن آسیبی وارد نشود. علمای تجربی که با قرآن آشنا بودند باید یافته های خود را ارائه دهند.

تشکیل شبکه ای از اندیشمندان و پژوهشگران برای ایجاد بستر گفتمان متعالی بر اساس الهام از قرآن کریم.

دبیر علمی اولین همایش بین المللی قرآن و علوم از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: همایش بین المللی قرآن و علوم با هدف ایجاد شبکه ای از اندیشمندان، محققان و پژوهشگران به طرح مباحث قرآنی و علمی در سطح جه، بپردازند.

علی اکبر موسوی مهدی وی در سخن، در این همایش که موضوع آن «نگاهی به علم و الهام از قرآن» بود، گفت: روش‌ها، آزمایش‌ها و مح،ات علم مبتنی بر پرسش، فرضیه و پیشنهاد است. هر چه سؤال طرح غنی تر و عاقلانه تر باشد، دستاورد متعادل تر و کارآمدتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر سؤال از قرآن یا خلقت آسمانها و زمین و آنچه بین آنهاست الهام گرفته شده باشد، بسیار منطقی و سرشار از محتوای فکری و علمی است. امروزه گرایش علم به سمت بیومیمیک و الهام زیستی است. اما الهام قرآن بسیار فراگیرتر از این است، زیرا مضمون قرآن اساس علوم جه، در هر دو جهان است و هدایت آن شامل هدایت علوم است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: امروزه یکی از مهم ترین قابلیت های علم در مبحث شناخت مولکولی، تصویربرداری و بزرگنمایی پدیده های طبیعی است که می توان از قرآن الهام گرفت. البته موضوع هوش مصنوعی کوانتومی نیز موضوع بسیار مهمی است. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به ورود داده‌های مبتنی بر قرآن، علوم الهی، اخلاق و ادبیات به داده‌های هوش مصنوعی که در حال حاضر توسط انسان ساخته و پرورش می‌یابد، شود تا هوش مصنوعی با داده‌ها و الهی تربیت شود. قصد دارد تا بهتر بتواند نقش سالم و اخلاقی ایفا کند.

موسوی موحدی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بین المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال 1403 هجری قمری در دانشگاه تهران برگزار می شود، منجر به طرح پرسش های مثمر ثمر و رهنمودهای مؤثری شود که در جلسات آینده اتاق فکر شخصاً مطرح خواهد شد. و از نظر اجتماعی به طور مجازی به منظور ایجاد بستری برای گفتمان متعالی مبتنی بر الهام گرفتن از قرآن کریم در بین اندیشمندان و پژوهشگران.

وی افزود: امیدوارم دبیرخانه دائمی این غرغره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه ای از اندیشمندان، دانش پژوهان و پژوهشگران، مباحث قرآنی و علمی در سطح جه، مطرح شود. البته نیاز به تأسیس مرکز تحقیقات علمی و الهام گرفتن از قرآن است تا سؤالات صحیح و حکیمانه راهنما در جهت روش ها و فنون علمی طرح شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نخستین همایش بین المللی قرآن و علوم صبح امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افتتاح شد.

این همایش تا فردا (دوشنبه) با نشست های تخصصی ادامه خواهد داشت.

منبع: https://www.irna.ir/news/85481873/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%B6%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AD%D8%AA