طراحی نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان توزیع با استفاده از هوش مصنوعی
انتشار: تیر 04، 1403
بروزرسانی: 28 فروردین 1404

طراحی نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان توزیع با استفاده از هوش مصنوعی


محمد جواد الاتابکی مدیرعامل و موسس این شرکت دانش بنیان گفتگو با خبرنگار معاونت علمی و آموزشی ایرنا وی در توضیح بیشتر درباره این برنامه گفت: در این محصول فناورانه هوش مصنوعی به جای انسان فکر می کند و با بررسی، پردازش و تحلیل عوامل موثر بر تحویل کالا اعم از ترافیک شهری، توزیع جغرافیایی یا یک طرفه و دو طرفه مسیر. . روش ها بهترین پیشنهاد را به کاربر یا همان شرکت یا موسسه ارائه می دهند.

یک دانشجوی مهندسی برق از دانشگاه تهران گفت: این برنامه لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی مقاصد را اولویت بندی می کند و مسیرها را در قالب چند مقصد به رانندگان منتقل می کند و در یک روز به صدا و سیما اعلام می کند که چه تعداد خودرو پخش می شود. محصولات مشابهی مورد نیاز است که تاثیر بسزایی در زمان تحویل و البته کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

وی گفت: علاوه بر این، این نرم افزار هوشمند در لایه بعدی با استفاده از این نرم افزار به مدیران امکان نظارت بر وضعیت تحویل کالا را به صورت آنلاین می دهد. مانند نشان دادن محل ماشین های توزیع در یک ساعت مشخص، وضعیت اسناد تحویل کالا یا ،وج کالا از انبار و عملکرد خودروهای توزیع در تحویل محصولات و کالا. همه اینها با استفاده از این نرم افزار رصد می شود تا مدیران جریان بتوانند گلوگاه های پشتیب، خود را به صورت شفاف و آنلاین کنترل و مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه هوشمند مورد استفاده تعدادی از شرکت های پخش و فروشگاه های بزرگ الکترونیکی کشور است، تصریح کرد: هزینه این شرکت ها 40 درصد کاهش یافته است.

طراحی نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان توزیع با استفاده از هوش مصنوعی

اتابکی در خصوص نقش این برنامه در افزایش بهره وری و کاهش هزینه های شرکت های پخش گفت: بر اساس آمار یکی از بزرگترین شرکت های پخش کشور، استفاده از این برنامه هوشمند لجستیکی باعث کاهش 37 درصدی مسافت طی شده برای چندین نفر شده است. هزار دستگاه خودرو پخش کرده و مصرف سوخت را کاهش داده است.

همچنین بسته به حجم و حجم کاری شرکت های پخش، نرم افزار بهینه مدیریت ناوگان علاوه بر صرفه جویی مالی من،، از کاهش 11 درصدی زمان تحویل کالا به جامعه مصرف کننده بهره مند شده است. تا کالا سریعتر به دست مشتری برسد.

مدیرعامل این شرکت فناور درباره تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده توسط این مجموعه دانش بنیان نیز گفت: 40 نفر از جوانان تحصیل کرده در رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی هوش مصنوعی، مهندسی صنایع، فروش، مالی مستقیم و غیر مستقیم در مدل رسمی و پروژه ای در این شرکت عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون این دانش بنیان به سوددهی رسیده است، گفت: هدف ما این است که بتو،م این محصول فناورانه را در خارج از ایران عرضه کنیم و هم اکنون از کشورهایی مانند ارمنستان و ازب،تان مشتریان داریم و به زودی برای توسعه بازار صادراتی خود تلاش خواهیم کرد. .

پیشنهاد کاهش زیان 5 هزار میلیارد توم، شرکت پست از طریق نرم افزارهای دانش بنیان

اتابکی همچنین درباره انتظارات حمایتی از این گروه دانش بنیان از ،ت گفت: مهمترین انتظار ما ایجاد اعتماد بین گروه دانش بنیان و سازمان ها و شرکت های بزرگ ،تی برای استفاده نخبگان از محصولات فناورانه و بومی است. کشور، زیرا استفاده از این نرم افزار منجر به کاهش هزینه های این گروه شده است و این امر در نهادهای ،تی نیز حائز اهمیت بود.

به ،وان مثال مجموعه ما می تواند در کاهش هزینه های شرکت پست موثر باشد و مدعی هستیم با توزیع بهینه و علمی می تو،م زیان انباشته پنج هزار میلیارد توم، این شرکت ،تی را تا حد زیادی کاهش دهیم.

طراحی نرم افزار مدیریت بهینه ناوگان توزیع با استفاده از هوش مصنوعی

این فعال دانش بنیان با اشاره به مذاکره با برخی سازمان های ،تی برای همکاری، بزرگترین مشکل این سازمان دانش بنیان را نبود زیرساخت های لازم از جمله مشکل داده ها دانست و افزود: یکی از پایه های سیستم نرم افزاری ما برای استفاده از این شرکت ها عدم وجود سایت است که سایت مشتریان است و نمی توانند از خدمات ما استفاده کنند زیرا زیرساخت ثبت و ذخیره سایت را ندارند.

وی همچنین کمبود سرمایه را مهم ترین مشکل پیش روی پارک های فناوری کوچک و پارک های خدماتی دانست و گفت: تامین امکانات با تهویه من، یکی از موثرترین راه های حمایت از این پارک ها در مقایسه با شرکت های بزرگ دانش بنیان است و این امر می تواند به رشد و اشتغال شرکت های کوچک کمک زیادی می کند.

اتابکی ادامه داد: اکنون امکاناتی که برای پایگاه های دانش در نظر گرفته شده فرصت نفس کشیدن ندارد. ،ید تج،ات و ،ب درآمد از آن روز بعد برای شرکت های بزرگ فقط سودمند است، اما شرکت های خدمات گرا برای رسیدن به تولید و درآمد محصول ابتدا باید یک تیم بسازند و سپس در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند. این کار زمان زیادی می برد.


منبع: https://www.irna.ir/news/85518132/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2