معرفی معاون جدید وزارت علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیردولتی

معرفی معاون آموزشی جدیدِ وزارت علوم/برگزاری مجمع اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

برای گزارش دادن خبرنگار معاونت علمی و آموزشی ایرناآموزش عالی روزهای پای، دومین ماه سال را به تلاش و برپایی برنامه های فراوان سپری کرد. این هفته نشست های علمی برگزار می شود. پسندیدن بیست و دومین کنفرانس بین المللی انجمن شیمی ایران، سی و دومین کنفرانس ملی مهندسی برق ایران، نوزدهمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع ایران رئیس سازمان ملی سنجش و سنجش نظام آموزشی کشور برای اولین بار مقابل خبرنگاران نشست و به سوالات آنها در خصوص اساسنامه این سازمان پاسخ داد.

نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه های غیر،تی و غیرانتفاعی نیز برگزار شد و جشنواره کلاه عاطف به فعالیت خود پایان داد و از روابط عمومی ها و رسانه های برتر در حوزه آموزش عالی تجلیل شد.

اما شاید مهمترین خبر بود تغییر معاونت آموزشی و، علوم اوا، دوشنبه (24 اردیبهشت) به این ترتیب منتشر شد قاسم عموی عابدینی که از اسفند 1400 ریاست این معاونت مهم در و، علوم را بر عهده داشت روح خدا متانت من است رزینی همچنین از اردیبهشت 1401 هجری شمسی به ریاست مرکز نظارت و ارزشیابی و، علوم منصوب شد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در نشستی با خبرنگاران به تشریح برنامه های برگزاری مراسم بزرگداشت 1757 ساله سنت آموزش عالی در ایران پرداخت که قرار است روز سه شنبه (17 ،داد 1403) در این دانشگاه افتتاح شود. حضور مقامات و اساتید ایر، و خارجی.

سید محمد مقیمی وی گفت: در اجرای مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به ،وان آغازگر سنت دانشگاهی در جهان شناخته شده است و همچنین در رابطه با مصوبه 898 اج، شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 28 فروردین 1403 به ریاست آقای رئیس جمهور در خصوص واگذاری تکلیف بزرگداشت 1757 سال تحصیلات عالی در ایران به دانشگاه تهران که با تأسیس جندی شاپور آغاز و با این دانشگاه خاتمه می یابد. این سالگرد هشتم ،داد ماه با حضور پنج هزار نفر از ذینفعان و مهمانان داخلی و خارجی در محل مسجد دانشگاه برگزار می شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: سلسله رویدادهای این رویداد تا پایان سال 1403 هجری قمری ادامه دارد.

گزارش کامل این نشست را اینجا بخو،د.

معرفی معاون جدید و، علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیر،تی

نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیر،تی

دانشگاه غیر،تی خاتم هفته گذشته میزبان نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر،تی با حضور وزیر علوم، معاون وزیر علوم تربیتی و مدیرکل غیر،تی بود. آموزش عالی ،تی، آموزش عالی، و، علوم.

وزیر علوم در این مجمع گفت: در بررسی آیین نامه های مربوط به موسسات آموزش عالی غیر،تی باید مقررات خاص این موسسات را در نظر بگیریم. مؤسسات آموزش عالی غیر،تی امکانات و اعتبار مؤسسات آموزش عالی ،تی را ندارند و سبک اداری متفاوتی دارند، مثلاً باید در انتصاب اعضای هیأت علمی و شیوه مدیریت متفاوت باشند.

محمدعلی ذو الفجول وی تصریح کرد: ا،ر موسسان و اعضای هیئت مدیره موسسات آموزش عالی سالخورده و با تجربه هستند که تعیین محدودیت سنی برای مدیریت این موسسات برای آنها مشکل ایجاد می کند.

وزیر علوم گفت: اگر می‌خواهیم شهریه دانشگاه‌های غیر،تی و غیرانتفاعی به مردم فشار نیاورد و شهریه‌هایی که از دانشجویان می‌خواهیم زیاد نباشد، اساتید غیر،تی و غیر،تی. دانشگاه های انتفاعی نباید مانند دانشگاه های ،تی منصوب شوند.

ا،لفی گل گفت: معیار ما برای ارزیابی دانشگاه ها قانون است و اساسنامه مصوب مشخص می کند که هر دانشگاه در چه رشته ای و در چه سطحی می تواند دانشجو بپذیرد.

وی افزود: اگر بر اساس اساسنامه تحلیل کنیم دانشگاه پیام نور نمی تواند رشته مهندسی نفت راه اندازی کند یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که وظیفه تربیت معلم را بر عهده دارد نباید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تربیت کند.

ذوالفقول با اشاره به قرار روح خدا متانت من است وی در سمت معاونت آموزشی و، علوم گفت: از جناب دکتر رزینی می خواهم قو،ن موسسات آموزش عالی غیر،تی را به گونه ای بازنگری کند که مصالح جامعه و عموم مردم را نیز تامین کند. منافع نهادها

وی تاکید کرد: نباید به سمت مق، با نظام های دانشگاهی برویم. بلکه باید به دنبال تعامل باشیم. دانشگاه های ،تی، آزاد اسلامی، فنی و حرفه ای و علمی کاربردی و پیام نور دارند کار خودشان را می کنند پس شما وارد بازی تقابل نشوید. او مخالف ضرر است نه سود.

ا،لفی گل در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: باید به روسای دانشگاه ها توجیه کنیم که و، علوم فقط مختص دانشگاه های ،تی نیست، بلکه این یک امر حاکمیتی است و این وظیفه و، علوم است. مشاهده تمام بخش ها اصل 30 قانون اساسی ،وم ارائه آموزش عالی رایگان در حدود خودکفایی را تصریح می کند. بنابراین لازم است مشخص شود که این «محدودیت خودکفایی» کجاست. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند که نباید فارغ التحصیلان عصب، و بیکار تربیت کنیم. با تلفیق این دو موضوع، این سوال مطرح می شود: آیا باید دانش آموز را تا جایی تربیت و پرورش دهیم که تقاضا وجود داشته باشد؟

وی همچنین به اقدامات دانشگاه های ،تی با ایجاد شعب و اخذ شهریه از دانشجویان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر بخش غیر،تی داریم، سایر دانشگاه های ،تی باید این کار را انجام دهند.

معاون آموزشی و، علوم نیز در این مجمع با بیان اینکه همه زیرنظام ها جزء آموزش عالی هستند، گفت: ما به نقش موسسات غیر،تی و غیرانتفاعی در نظام آموزشی و رویکرد خود نسبت به این موسسات اعتقاد داریم. حمایت کننده و محافظ است.

رزینی بیان کرد: معتقدیم هر ،ده نظام ایجاد شده در آموزش عالی برای رفع یک نیاز بوده و وجود آن ضروری است و در نظام آموزش عالی غیر،تی نیز این گونه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در و، علوم بر بررسی ضوابط و مأموریت موسسات آموزش عالی غیر،تی متن، با شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: این بازنگری قطعا با مشارکت غیر،تی انجام خواهد شد. و خود مؤسسات غیرانتفاعی.

معرفی معاون جدید و، علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیر،تی

اولین جلسه رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی کشور

رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در نخستین نشست با خبرنگاران، این سازمان جدید را دارای دو بال توصیف کرد و گفت: ارزیابی داوطلبان، ارزیابی کیفی و اعتبار سنجی آموزش ها و اسناد و،خانه ها از جمله مواردی است که مسائل مهم وظایف این سازمان جدید

عبدا،سول بور عباس وی بیان کرد: حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ،داد سال گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن به ستاد آموزش و پرورش در شورای عالی تقدیم شد. . شورای انقلاب فرهنگی ظرف مدت سه ماه. پس از این مرحله اساسنامه آن به شورای ذیصلاح در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع و سپس در این شورا به تصویب رسید.

رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور درباره علت این گام ها گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی تحولات و اتفاقات گسترده ای رخ خواهد داد و علاوه بر اطمینان از کمیت باید همچنین تائید کیفیت را به دست آورد تا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین المللی با مراکز آموزش عالی دنیا داشته باشند.

پورعباس خاطرنشان کرد: بحث هدایت شغلی و هدایت تحصیلی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا همه داده های آموزشی و فرهنگی جامعه رصد شود.

گزارش کامل این نشست را اینجا بخو،د.

معرفی معاون جدید و، علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیر،تی

برنامه های راهبردی تحول آفرین ستاد و، علوم رونمایی شد

حدود 80 طرح راهبردی تحول آفرین از بیش از 25 واحد تصمیم گیری راهبردی و، علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس نمایندگان این و،خانه رونمایی شد وزیر علوم بر ضرورت وجود چنین سندی در این و،خانه تاکید کرد خاطرنشان کرد: اقدامات زیادی در سال های اخیر انجام شده است و این مسیر در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ادغام دانشگاه معادن و صنایع با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از ادغام دانشگاه صنایع و مواد معدنی وابسته به و، صنعت، معدن و تجارت با این دانشگاه خبر داد.

امیررضا شاه، وی در خصوص ادغام دانشگاه صنایع و معادن با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه صنعت و معدن وابسته به و، صنعت، معدن و تجارت (سومات) در 22 اردیبهشت ماه است. 1403 بر اساس مصوبه هیأت وزیران. وزیران و شورای عالی و، علوم را به 11 مرکز آموزشی در دانشگاه فنی الخواجه گسترش دادند.

وی افزود: براساس مصوبه شماره 1390 هیأت وزیران و حکم دیوان عدالت اداری، دانشگاه صنایع و معادن با تمامی اموال، املاک و تج،ات خود باید به و، علوم، تحقیقات و مطالعات واگذار شود. فناوری که اکنون به دست آمده است.

رئیس دانشگاه صنعتی الخواجه ناصرالدین طوسی به فعالیت های آموزشی فعال دانشگاه صنایع و معادن اشاره کرد و افزود: پیش از آن دانشگاه صنایع و معادن پذیرای دانشجویان در رشته های مهندسی و مواد بود. ، اما در سالهای اخیر دیگر دانشجو نمی پذیرفت و فقط فعالیت آموزشی رایگان انجام می داد.

معرفی معاون جدید و، علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیر،تی

جشنواره کرسی های آزاداندیشی برگزار می شود/ دانشگاه علامه میزبان «البرهان» است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی به معاونت علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و، علوم اعلام کرد: دانشگاه علامه طباطبایی برگزارکننده و میزبان سومین دوره جشنواره البرهان در دو دوره خواهد بود. مراسم قدرد، از بهترین کرسی ها، رویداد توانمندسازی و نمایندگی کرسی ها در یک محیط رقابتی برگزار می شود.

محمدمهدی ذوالفقارزاده وی در خصوص جشنواره البرهان گفت: این جشنواره در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ در قالب کرسی های آزاد اندیشی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی و، مهرب، برگزار شد. دور سوم و جدید آن با بازنگری جدی این سیاست آغاز شد و روند اجرای آن از دی ماه سال گذشته آغاز شد. جشنواره البرهان مختص دانشگاه های و، علوم است که در سال های اخیر در فضای کرسی های آزاد اندیشی فعال بوده اند.

وی افزود: با بررسی جدی دستورالعمل ها به رویکردهای جدیدی در این زمینه رسیدیم و می خواستیم با برگزاری سخنر،، پخش زنده در حال انجام در دانشگاه ها را در این زمینه به دور از پخش رقابتی و نمایشی نمایش دهیم.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی مشاور و، علوم فرهنگی و اجتماعی گفت: مهلت ارسال آثار برای جشنواره به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله داوری هستیم. تعداد تا کنون 571 کار دانشگاه ها به دبیرخانه جشنواره ارسال ،د و دانشگاه علامه طباطبایی میزبان این دوره از جشنواره خواهد بود.

ذوالفقار زاده خاطرنشان کرد: در سال 1402 هجری قمری تعداد سه هزار و 447 صندلی برای آزاداندیشی در تمامی دانشگاه های کشور برگزار شد. پس از پایان مراحل داوری، در مرحله دوم، مجموعه ای از رویدادهای گفتگو محور از جمله سخنر، ظاهر می شود که قدرت بحث و تفکر دانشجویان را افزایش می دهد.

بر اساس اعلام و، علوم، جشنواره البرهان در دو مرحله تجلیل از کرسی های برتر، رویداد توانمندسازی و نمایندگی کرسی ها در فضای رقابتی برگزار می شود.

معرفی معاون جدید و، علوم/برگزاری جلسه اتحادیه دانشگاه های غیر،تی

دانشگاه صنعتی شریف در رده بندی ASEAN Times 2024 8 پله صعود کرد

بر اساس آ،ین رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2024، دانشگاه صنعتی شریف با هشت پله صعود در جایگاه 56 در بین دانشگاه های آسیایی قرار گرفته است. بر اساس آ،ین رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2024، دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه های آسیایی رتبه 56 را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته 8 رتبه افزایش داشته است.

پایگاه داده رتبه بندی تایمز یک سیستم رتبه بندی شناخته شده بین المللی است که عملکرد دانشگاه ها را بر اساس پنج شاخص کلی تدریس، تحقیق، کیفیت پژوهش، دیدگاه بین المللی و صنعت ارزیابی می کند. این سیستم رتبه بندی از سال 2013 علاوه بر رتبه بندی جه،، دانشگاه های آسیایی را به طور جداگانه رتبه بندی می کند.

منبع: https://www.irna.ir/news/85477445/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C