وزیر علوم بر تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تاکید کرد

تاکید وزیر علوم بر تسهیل جذب نخبگان به عنوان عضو هیات‌علمی

برای گزارش دادن معاونت علمی و آموزشی ایرنا اج، اساتید کشوری و، علوم به منظور تعیین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به میزب، این محقق برگزار شد. دانشگاه طباطبایی.

محمدعلی ذو الفجول وی در این جلسه گفت: برای تصمیم گیری درست باید ارتباط نزدیک با مردم برقرار کرد. اگر بدون توجه به مشکلات و دغدغه های دانشگاه ها تصمیم گیری کنیم مشکلاتی به وجود می آید که سرعت و دقت را کاهش می دهد. وقتی تصمیمات ما بر اساس حقایق مید، باشد، مطمئناً مؤثرتر خواهند بود.

وزیر علوم خطاب به رئیس مرکز استخدامی و، علوم افزود: پیشنهاد می شود دانشگاه ها بر اساس سرعت و دقت جذب اعضای هیات علمی طبقه بندی شده و بر اساس آن گزارش تهیه شود تا بتو،م از حقوق دفاع کنیم. افراد با توجه به گزارش و در همه جا در راستای حقیقت و حقوق مردم نیاز به تشویق و بررسی دارد، بیایید این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: باید برای ارزیابی تشکیل شورای اجرایی جذب بیش از یک دهه برنامه ریزی شود و بر اساس این ارزیابی می توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد و برای آن تلاش کرد . تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف انجام شد

ا،لفی گل تغییر و بازنگری برخی قو،ن را ضروری دانست و افزود: یکی از مشکلات ما این است که برخی قو،ن با شرایط جدید به روز نمی شوند. ما باید قو،ن منعطف داشته باشیم. مثلا چرا باید فقط اساتید تمام وقت داشته باشیم؟ ما باید بین زیر سیستم های آموزشی تمایز قائل شویم. چرا باید به فکر استخدام استاد در دانشگاه های غیرانتفاعی باشیم؟ شناسایی استاد پاره وقت برای دانشگاه های غیرانتفاعی تا بتو،م در یک سال کبیسه پربار با مشارکت مردمی از مشارکت و تخصص مردم بهره مند شویم.

وی بر اجرای رویه های قبلی و بعدی برای جذب اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: در رویه های قبلی باید کارهای زیادی را انجام دهیم که از قبل زمان بر است. مثلاً استعلام افراد درگیر در فراخوان قبل از مصاحبه علمی و عمومی انجام شود. اقدام قبلی که می توان انجام داد آموزش افراد و آموزش مهارت های آنها قبل از شرکت در فراخوان جذب هیات علمی است.

معلمی شغلی جامع و حرفه ای بسیار سنگین است و افراد برای ورود به این شغل باید آموزش ببینند. بنابراین باید سامانه ای طراحی شود تا دانشجویان دکتری که قصد شرکت در فرآیند جذب را دارند بتوانند در کارگاه های آموزشی حرفه ای شرکت کرده و گواهینامه دریافت کنند و از این بابت امتیاز اخذ می شود. همچنین باید به افرادی که دوره های فوق دکتری را گذرانده اند امتیاز ویژه تعلق گیرد.

وزیر علوم تصریح کرد: دانش آموز، که استعداد معلمی و استادی دارند باید توسط معلمان دانشگاه و اساتید دوران دانشگاه و یا حتی مدرسه خود شناسایی و در سامانه ثبت نام کنند تا برای این شغل تربیت شوند.

زلفی گل به صدور ریزنمرات برای دانش آموز، که فعالیت های فرهنگی انجام می دهند اشاره کرد و گفت: از این پس باید برنامه ریزی شود تا علاوه بر کارنامه تحصیلی، سوابق افراد نیز در هنگام جذب در نظر گرفته شود و نکته ای در نظر گرفته شود. برای آن

وی ادامه داد: شناخت اعتراضات و رسیدگی به آن اعتراضات تا حقی ظلم نشود. همچنین اگر قرار بر این شود که دو نفر برای عضویت در هیئت علمی باید صلاحیت علمی و عمومی لازم را داشته باشند، باید شرایطی فراهم شود که دانشگاه ها حق انتصاب هر دو نفر را داشته باشند.

وزیر علوم همچنین درباره تفاوت تعداد اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها اظهار کرد: در این زمینه مشکل وجود دارد بنابراین باید نسبت دانشگاه هایی که تعداد هیأت علمی زیادی دارند در نظر گرفته شود و تعداد آنها افزایش یابد. از قرار ملاقات ها

وی تاکید کرد: همان روزی که شورای اجرایی و، اشتغال نامه استخدامی را به دانشگاه می فرستد کاری انجام دهیم. همچنین از همان روز باید مقالاتی که توسط استاد نوشته شده برای ارتقاء در نظر گرفته شود. قو،ن در این زمینه باید اصلاح شود تا مردم احساس کنند عدالت برقرار است.

وزیر علوم درباره استفاده از توانمندی های نخبگان نیز اظهار داشت: نگاه ما و جذب نخبگان باید تغییر کند. همانطور که رهبر معظم انقلاب بر استفاده از نخبگان در امور کشور تاکید دارند، ما نیز باید از نخبگان حمایت کنیم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: طبق قانون وقتی بنیاد ملی نخبگان فردی را نخبه معرفی می کند باید خارج از مصاحبه جذب شود. پایبندی به قانون دو قطبی شدن نخبگان را تسهیل می کند. ما باید به سمتی برویم که همه اساتید دانشگاه نخبه باشند زیرا دانشگاه های ما شایسته بهتری هستند بنابراین موضوع نخبگان در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85481192/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C