مادر برد؛ قیمت روز انواع مادربرد کامپیوتر پلازا دیجیتال

در صورت وجود چنین ماژولی در مادربرد در قسمت پشتی مادربرد و در کنار سایر پورت‌ها احتمالا دو خروجی آنتن Wi-Fi هم خواهید دید که می‌توانید آنتن‌های وای‌فای را به آن‌ها وصل کرده و اتصال بهتر و پایدارتری را با وجود آن‌ها تجربه کنید. اسلات چیست و چه تاثیری روی مادر برد کامپیوتر دارد؟ ممکن است شما بخواهید به کارایی کامپیوتر خود بیفزاید و چندین  قطعه دیگر را نیز به آن اضافه کنید برای این کار می توانید برخی از اسلات های کامپیوتر را بر روی مادر برد بروزرسانی کنید. اسلات هایی که بر روی این قطعه قرار گرفته اند می توانند شامل کارت شبکه و مودم و یا کارت صدا و غیره باشند که هر کدام امکانات مختلفی را برای شما در هنگام استفاده از کامپیوتر می دهد. در هنگام خرید مادربرد حرفه ای به تعداد و نوع اسلات رم حتما توجه نمایید. توصیه می شود که مادربردی با حداقل چهار اسلات رم تهیه کنید تا در صورت نیاز بتوانید کامپیوتر خود را ارتقا دهید.

  • با وجود سادگی می‌بیند که سوکت‌ها و کانکتورهای زیادی برای بررسی وجود دارند.
  • باتری CMOS (Complementary Metal Oxide Semi-Conductor) قطعه‌ای است که وظیفه دارد تمام اطلاعات بایوس را در زمان خاموشی دستگاه به صورت دست نخورده نگه دارد.
  • همچنین یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر رایانه که BIOS آن است بر روی مدار مادربرد قرارگرفته است.
  • درواقع بسیاری از آن‌ها برای مدیریت یا کنترل عملکرد برد مورد استفاده هستند.

تقریباً تمامی ‌قسمت‌های مهم یک سیستم رایانه مثل کارت گرافیک، پردازنده، کارت صدا، حافظه دسترسی موقت و… همچنین یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر رایانه که BIOS آن است بر روی مدار مادربرد قرارگرفته است. در ادامه قصد داریم تا شما را با این قطعه مهم بیشتر آشنا کنیم تا در صورت نیاز به تعویض و یا خرید مادربرد کامپیوتر بتوانید بهترین انتخاب را برای خریدتان داشته باشید.

اگر به پنل جلویی کیس خود دقت کنید احتمالا چند پورت یو‌اس‌بی را آنجا خواهید یافت، این پورت‌ها توسط این قسمت به برد اصلی متصل می‌شوند. پیش از هر چیز باید مشخص کنید که از پردازنده‌های AMD استفاده خواهید کرد یا Intel چرا که مادربوردهای مختلف، صرفا با نوع مشخصی از پردازنده‌ها کار می‌کنند. سوکت ZIF سوکتی است که یک اهرم قفل را دارا میباشد.به لطف این قابلیت شما براحتی و بدون استرس میتوانید CPU را در سوکتش جا بزنید. بعد از اینکه CPU در جایش قرار گرفت برای اطمینان بیشتر میتوانید اهرم مانند ZIF را به پایین فشار داده و قفلش کنید تا CPU محکم در جای خود قرار گیرد. تصویر زیر سوکت ZIF را نمایش میدهد.در سمت چپ تصویر همانطور که CPU را مشاهده میکنید میتوانید ببینید که بعضی از قسمت های CPU دارای هیچ Pin ی نیستند. دانستن اینکه پل شمالی چگونه برای دیوایس های پرسرعت استفاده میشود و چگونه پل جنوبی برای دیوایس های کم سرعت استفاده میشود برایتان مفید است.

مادربرد MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 ام اس آی

برندهای مختلف مادربردهایی مخصوص کاربری گیمینگ یا طراحی تولید کرده‌اند که به درد کاربری‌های دیگر هم می‌خورند. مثلا برند ایسوس مادربردهای سری ProArt خود را برای طراحان، مادربردهای سری TUF خود را برای گیمینگ اقتصادی و مادربردهای سری ROG خود را برای گیمینگ حرفه‌ای عرضه کرده است. همین که شما بدانید مادربرد از چه سری است و آیا آن سری به درد کاربری شما می‌خورد یا نه کفایت می‌کند و دیگر نیازی نیست راجع به مشخصات فنی آن بدانید. با این حال مادربردها بسته به مشخصات فنی که دارند می‌توانند برای یک سری از کاربری‌ها مناسب باشند. پورت Ethernet که به آن پورت LAN هم گفته می‌شود برای اتصال مستقیم مادربرد به مودم به کار می‌رود یا به عبارت دیگر از طریق آن می‌توانید به صورت باسیم به اینترنت متصل شوید. اگر مادربرد شما دارای ماژول Wi-Fi باشد در این صورت می‌توانید به صورت بی‌سیم با مودم ارتباط برقرار کرده و از همان طریق هم به اینترنت متصل شوید.

انتخاب چیپست

اگر بخواهیم تمام سوکت‌های پردازنده‌ها را در اینجا لیست کنیم لیست بلندبالایی تهیه می‌شود که وجودش هم ضروری نیست چرا که بسیاری از این سوکت‌ها دیگر تولید نمی‌شوند. اما در حال حاضر پنج نوع سوکت مختلف وجود دارد که در بیشتر مادربردهای موجود در بازار از یکی از آن‌ها استفاده شده است. این سوکت‌ها عبارتند از سوکت LGA ۱۷۰۰، LGA ۱۲۰۰، LGA ۱۱۵۱، AM4 و AM5 که سه تای اول مخصوص پردازنده‌های اینتل و دو تای بعدی مخصوص پردازنده‌های AMD هستند. به همین دلیل می توان کارت های گرافیک حرفه ای دیگری را نیز در این مادربردها نصب کرد. فشار روی این پلتفرم ها بیشتر از همیشه است و سازنده می خواهد از قطعات بلندتر نیز استفاده کند.

مادربرد ایسوس مدل ROG CROSSHAIR X670E EXTREME

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار