20 بخورید | 20 بگیرید | تغذیه سالم

خیلی از علم آموزان روزای قبل از امتحان رو تا حد امکان به مطالعه می پردازند و تصور می کنن که غذا و استراحت مانع مطالعه می شه، اگه با تغذیه درست می توان بازده فکری رو بالا برد.

1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورین و واسه این کار زمان خاصی رو در نظر بگیرین تا با آرامش بیشتری غذا بخورین.

2- بررسی های محققان نشون میده که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج و نون به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان به درد بخور هستن.

3- صبح روز امتحان بهتره به خاطر افزایش کارایی مغز، از مواد پر از پروتئین یا پر از فیبر مانند تخم مرغ، نون سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شه.

4- کارشناسان تغذیه به علم آموزانی که اضطراب زیادی دارن و نمی تونن صبحونه مفصلی بخورند، پیشنهاد می کنن از موز و مقداری کشمش استفاده کنن.

5- بعضی از علم آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود رو خراب می کنن، پس بهتره واسه مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنن. بعضی از سبزی ها مثل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار به درد بخور هستن.

6- خوردن نون و پنیر و گردو یا یه ظرف عدسی در روز امتحان کمک می کنه تا در طول امتحان آروم باشین. هم اینکه خوردن عسل و نوشیدنی های شامل عسل در کاهش اضطراب بسیار موثره.

7- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می کنه، چون کم خونی هم یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکزه.

8- مصرف سبزی و میوه های تازه پیشنهاد می شه.

9- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش دوری کنین و خوردن روزانه شیر و هم اینکه ماست شیرین رو یادتون نره.

10- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشین تا در برابر سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیتای غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خونه جدا دوری کنین. غذا رو خوب بجوید و به آرومی بخورین.

11- در طول روز آب کافی بخورین، اما حواستون باشه که آشامیدن آب و نوشیدنی های دیگه در وسط غذا دلیل مشکل در هضم و ایجاد نفخ می شه.

12- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات دوری کنین. این خوراکی ها ممکنه در نگاه اول انرژی زا به نظر برسن، اما باید توجه داشت که این توانایی در اونا خیلی کم دوامه و پس از یه مدت احساس خستگی بیشتری به شما دست میده.

13- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خوندن نیاز بدن به انرژی رو افزایش نمی دهد، پس استفاده زیادتر از اندازه از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه فقط به درد بخور نیس، بلکه دلیل چاقی می شه.

14- صبحونه غذای اصلیه، ناهار و شام رو کمی مختصرتر بخورین، اما صبحونه رو کامل بخورین.

15- مصرف روزانه یه لیوان شیر، واسه ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثره.

16- خوردن آجیل مثل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که پر از منیزیمه، به یادگیری کمک می کنه، چون کمبود اون یکی از دلیلای کاهش یادگیریه.

17- ماست و دوغ ترش، خواب آوره، اما خوردن ماست شیرین خوبه.

18- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، دوری کنین، ولی چای کم رنگ خوبه.

19- تغذیه متعادل و جور واجور شامل نون و غلات، شکلای جور واجور سبزی، لبنیات، گوشتا و میوه ها دلیل کاهش استرس در زمان امتحان می شه.

20- اگه احساس خستگی می کنین، کمی استراحت کنین. آدم در موقع خستگی احتیاج به استراحت داره نه محرک، پس مصرف قهوه به خاطر بیدار موندن پیشنهاد نمی شه.

قشنگتر کاوه یی

هفته نامه سلامت

*

منبع : tebyan.net

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*