20 خواص شگفت انگیز شکلات برای همه | تغذیه سالم

7

شکلات به عنوان یه درمان عالی در نظر گرفته می شه، اما بیشترً با زیاد شدن وزن و جوش در ارتباطه. جمعیت دنیا هرساله 10 میلیارد دلار صرف درمان شکلاتا می کنن اما تحقیقات زیادی نشون میدن که شکلات تیره و تلخ، امتیازات سلامتی بسیاری داره. در این بخش از سلامت و در بحث بررسی خواص خوراکیا چندین مورد از چیزایی هست که شما در مورد اونا نمی دونین و به کمک می کنن تا با احساس گناه کمتری در اون شرکت کنین.

فواید خوردن شکلات و چند پیشنهاد واسه مصرف این شیرین پرخاصیت

1.شکلات واسه کمک به ورزش:

فلاونول، جادویی دیگه در شکلات تلخ است. به تعدادی موش، از این ماده داده شد و اونا بهتر و قوی تر از موشای دیگه شدن.

محققان می گن که بهترین نتیجه رو از ورزش داشتن و تنها نصف یه تیکه شکلات رو در روز مصرف کردن. اگه زیادتر از اندازه اونو بخورین، می تونه اثرات مفیدش رو نابود کنه.

2.شکلات غنی از مواد مغذی:

می دونستین که اگه شکلات باکیفیتی رو (75 % تا 85 %) انتخاب کنین، میان وعده بسیار مقوی خوردین؟

100 گرم شکلات معمولی رو وردارین.

تقریباً همه RDAا واسه مس و منگنز هست.

بیشتر از نصف RDA منیزیم و حدود دو سوم (67 درصد) از RDA از آهن رو شامل می شه.

هم اینکه حدود 10 درصد فیبر داره.

مقدار زیادی روی، سلنیوم و پتاسیم هم در اون هست.

3. شکلات واسه کاهش فشار خون:

ممکنه ندونین، اما داشتن مقدار درست NO (اکسید نیتریک) در بدن شما می تونه به شریانا کمک کنه تا آروم شن. این کار به بهتر شدن فشار به وجود اومده به وسیله اونا کمک می کنه و نتیجه اش باعث کاهش شمارش BPه.

فقط یه مزیت دیگه از فلاونولای شکلات تیره هست، که به تولید این اکسید نیتریک حیاتی کمک می کنه.

4. تولید اندورفین بیشتر:

وقتی در بالاترین درجه هستین، ممکنه به خاطر هیجان، عشق و یا بعد از ورزش باشه.

این حس خوب به خاطر انتشار اندورفینه، که هورمونای مغزی هستن. مزیت بزرگ شکلات اینه که فلانولا می تونن به تولید اندورفین بدون نیاز به دویدن ماراتون هم کمک کنن. اندورفین نقش کلیدی در کمک به جلوگیری از افسردگی و مشکلات ذهنی هم داره.

5.شکلات واسه کاهش مشکلات بارداری:

یکی از مشکلات به وجود اومده به وسیله حاملگی به عنوان پره اکلامپسی شناخته می شه که در اون ممکنه فشار خون بالا بره. محققان ثابت کردن که یکی از مواد شیمیایی در شکلات تلخ، تئوبرومینه که می تونه قلب رو تحریک کرده و به شریانا کمک کنه.

وقتی که زنان باردار مقادیر خیلی از شکلات رو دریافت می کنن، احتمال اینکه این مشکلات رو پیشرفت بدن، 40 درصد کم تر می شه.

6. کمک به دیابت با شکلات :

شایدً شما فکر می کنین که شکلات واسه دیابتیا بسیار شیرینه و یکی از خوراکیای ممنوعه اونا هستش، اما یه مطالعه نشون داد که دریافت اندازه مناسب فلانوئید موجود در شکلات می تونه به متابولیسم بدن کمک کرده و کارکرد انسولین رو زیاد کنه. این، می تونه به نفع افراد گرفتار به دیابت باشه اما بایو تحقیقات بیشتری انجام شه.

7.شکلات واسه کمک به سرفه:

اثر عجیب دیگر مواد شیمیایی تئوبرومین موجود در شکلات اینه که می تونه سرفه آزاردهنده رو آروم کنه. تولید کنندگان در این مورد به دنبال تولید شربت سرفه امن تر به جای استفاده کدئین هستن که مشکلات جانبی بد داره.

8. فواید شکلات واسه کاهش اشتها:

شما این احساس رو می شناسین:نمی تونین تا وقتی که میان وعده بخورین، کار کنین.

براساس یه مطالعه تحقیقاتی کوچیک، یکی از سالم ترین خوراکیا، یه تیکه شکلات تلخه، چون کارکرد شما رو سریع تر می کنه و نیاز به تنقلات قندی و شیرین رو کم می کنه.

9. کمک به افزایش گردش خون با شکلات:

معمولا، آسپرین مصرف می کنین تا از لخته شدن خون جلوگیری کنین و گردش خون رو بهتر کرد. اما تحقیقات نشون میدن که شکلات می تونه اثر مشابهی داشته باشه.

10. دید و بینایی بهتر با شکلات :

محققان به این نتیجه رسیدن که فلاونولای شکلات تلخ واقعاً می تونه بینایی رو بهتر کنه، چون که اونا می دونستن که جریان خون کلا بهبود پیدا کرده. اونا عزمشونو جزم کردن یه آزمایش کوچیک بکنن و به دو گروه از داوطلبان شکلات شیری و تلخ دادن.

بعد از اون، آدمایی که شکلات تیره خورده بودن، بینایی بسیار بهتری کسب کرده بودن.

11. شکلات واسه کاهش خستگی:

اگه از سندرم خستگی طولانی رنج می برید، باید شکلات رو به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنین. به یه گروه از مبتلایان به مدت دو ماه شکلات داده شد. اونا کم تر خسته شدن و مهم تر اینکه هیچ اضافه وزنی نداشتن.

12. کاهش شاخص جرم و توده بدن:

تاکید زیادی بر این موضوع هست که چیجوری شکلات می تونه در واقع BMI شما رو کم کنه (شاخص توده بدنی). یه مطالعه روی 1000 داوطلب مطالعه کرد و به این نتیجه رسیدن، آدمایی که در طول هفته شکلات می خوردند، BMI پایینی داشتن.

13. کم شدن اندازه دچار شدن به سرطان با شکلات:

همونطور که قبلاً گفتیم، کاکائو موجود در شکلات تیره خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داره. این موارد در دور نگه داشتن رادیکالای آزاد مهم هستن.

همونطور که میدونیم، اینا قهرمانانی هستن که در سرطان به سلولای سرطانی حمله می کنن.

14.شکلات واسه کمک به سلامت قلب:

تحقیقات زیادی نشون میدن که فلانوئیدهای موجود در شکلات می تونه به رگا و شریان هاتون کمک کنه تا انعطاف پذیر باقی بمونن. بیشتر از 7 مطالعه به دنبال 114.000 شرکت کننده در طول یه هفته به طول رسید.

یافته ها نشون داد که خطر دچار شدن به حمله قلبی تا حدود 37 درصد کاهش داشته، و احتمال دچار شدن به سکته هم، 29 درصد با مصرف شکلات کم شده.

15. شکلات واسه بهبود حافظه با افزایش سن:

تحقیقات نشون داده، وقتی افراد سن بالا به طور خاص از عصاره کاکائو استفاده می کردن که غنی از فلاونولا بود، کارکرد شناختی اونا شدیدا بهتر شد. تنها مشکل اینه که وقتی نوبت به خوردن شکلات می رسه، درصد کاکائو اون به دلیل پردازش و اضافه کردن تخم مرغ، شکر و شیر کم میشه.

16.شکلات واسه جلوگیری از آفتاب سوختگی:

یکی از مطالعاتی که در لندن انجام شد، نشون داد به زنائی که شکلات با محتوای فلاونول داده شده، قادر به تحمل دوبرابر اندازه نور UV در پوست خود بدون سوختگی هستن.

17. شکلات واسه بهبود کارکرد در درس ریاضی:

من در مدرسه هیچوقت در ریاضی خوب نبودم.

شاید باید شکلات تیره تری می خوردم! پس از خوندن کتاب پروفسور دیوید کندی که مدیر عامل مغز، کارکرد و تغذیه در مرکز تحقیقاتی دانشگاه انگلستانه، این یه نتیجه گیری حیرت انگیزه. به شرکت کنندگان 500 میلی گرم شکلات تو یه نوشیدنی داغ کاکائویی داده شد. اونا از افزایش جریان به مغز به عنوان نتیجه سود بردن و در مقابله با معادلات سخت ریاضی بهتر عمل کردن.

18. بهبود خلق و خو با شکلات :

محققان پلی فنولای شکلات رو هدف قرار دادن و به این نتیجه رسیدن که تاثیر مفیدی بر اخلاق شرکت کنندگان داره، و باعث شد آروم تر و خوشحال تر باشن.

19. شکلات واسه کاهش سطح کلسترول:

محققان به این نتیجه رسیدن وقتی که شکلات تیره رنگ با استرولای گیاهی و فلاونولا به افراد داده شد، سطح کلسترول اونا کم شد.

20. شکلات واسه کمک به افراد گرفتار به مریضی فراموشی:

همونطور که میدونیم، مسیرهای عصبی مغز وقتی به مریضی فراموشی گرفتار میشیم، آسیب می بینه و منتهی به از دست رفتن شدید حافظه می شه.

مطالعه در مورد این که چیجوری عصاره کاکائو می تونه در واقع خسارت وارده به این مسیرهای حیاتی رو کم کنه، بسیار جالبه.

فواید خوردن شکلات در دوران بارداری:

در زمان بارداری تلاش کنین ظاهر بدنتون رو خوب نگه دارین، مثلا کمی ورزش کنین، در حالی که خوردن غذای مناسب، ورزش کردن، ممکنه براتون سخت باشه. اما استرس نداشته باشین، چون شکلات واقعاً واسه شما خوبه و شما رو در دوران بارداری همراهی می کنه.

با در نظر گرفتن یه مطالعه جدید خوردن 30 گرم شکلات در هر روز در دوران بارداری می تونه واسه رشد جنین به درد بخور باشه البته مثل همیشه در این بخش از سلامت نمناک بازم پیشنهاد می کنیم که هیچوقت بدون مشورت دکتر مصرف نکیند چراکه شاید وضعیت جسمی شما با بقیه فرق داشته باشه و به کار گیری اون نتیجه عکس داشته باشه.

کارشناسان تغذیه می گن:" در دوران بارداری هر روز چند تیکه شکلات بخورین تا از امتیازات سلامتی قابل توجه اون بهره ببرین."

این کار نه فقط به کاهش استرس کمک می کنه، بلکه می تونه خطر پیشرفت شرایط فشار خون بالا رو هم کم کنه، که می تونه منتهی به مشکلات جدی سلامتی از جمله لختهای خونی و تولد زودرس شه. علاوه بر گزارش منتشر شده در دانشمند جدید، فنیلتیلامین شیمیایی یافت شده در شکلات، که باعث می شه مغز اندورفین آزاد کنه، از مادر به نوزاد منتقل می شه و منتهی به نوزاد خوشحال تر و سرحال تر می شه.

شکلات تیره، با کم تر از 70 درصد کاکائو بخورین، این کار امتیازات بیوفلانوئیدی و آنتی اکسیدانی زیادی داره که سیستم ایمنی شما رو تقویت می کنه.

 

 

 

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*