20 خوراکی ضروری برای بعد از 45 سالگی

سبک زندگی ناسالم در قرن بیست و یکم باعث شده که افزایش سن یه کابوس واسه سلامت افراد باشه اگه می خواید زندگی سالمی داشته باشین باید از همین امروز سبک زندگی خود رو تغییر بدین.

یه راه حل خوشمزه واسه جلوگیری از دچار شدن به دیابت، زیاد شدن وزن، درد مفاصل و دیگه مریضی مربوط به سن هست: تغییر سبک رژیم غذایی.

به گزارش آلامتو به نقل از آوای سلامت ؛بیماریای مربوط به سن ناگریز هستن اما با داشتن سبک زندگی سالم به همراه یه رژیم غذایی پر از مواد مغذی، می تونه از دچار شدن به این بیماریا پیشگیری کرده و یا روند اونا رو کندتر کنه.

کلسترول بالا یکی از مشکلات مربوط به سنه که دستورالعملهای خاص غذایی واسه افراد 45 سال به بالا و جهت جلوگیری از دچار شدن به اون پیشنهاد شده:

مصرف ماهیای چرب: ماهیای چرب مانند قزل آلا شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستن که به کاهش التهاب کمک می کنن و هم اینکه منتهی به کاهش سرعت ایجاد پلاک در داخل رگای خونی و افزایش نسبت چربی خوب به چربی بد می شن. مصرف منظم این ماهیا شانس دچار شدن به فشار خون بالا، سکته مغزی و مشکل قلبی رو هم کم می کنه. اگه شما الان از بیماریای قلبی رنج می برید، پیشنهاد اینه که در هفته سه وعده از این ماهیا استفاده کنین.

آووکادو: آووکادو هم می تونه سطح کلسترول خون رو کاهش داده و منتهی به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی به وجود اومده به وسیله مصرف چربیای ترانس شه.

چای سبز: منتهی به کاهش وزن می شه و یه آنتی اکسیدان قوی شامل پلی فنوله واسه کاهش سطح کلسترول بد خون و افزایش سطح کلسترول خوب.

تخم چیا: پر از امگا 3 و فیبره و مصرف منظم اون چربیای دور شکم و چربی دور کمر رو کم می کنه.

بلغور جو: فیبر محلول در جو منج ربه کاهش سطح کلسترول بد خون می شه. مصرف روزانه یه فنجون بلغور جو به همراه گردو، یه قاشق غذاخوری تخم چیا و یه فنجون زغال اخته راه حل خوبی واسه تضمین سلامت قلب است.

مواد مغذی مناسب واسه افزایش سطح حافظه و سلامت مغز:

زغال اخته و توت فرنگی: مصرف رژیم غذایی پر از این دو خوراکی منتهی به جلویگری از کاهش سطح حافظه و تمرکز می شه. این دو ماده خوشمزه پر از فولات و فیبر هستن و مصرف اونا همراه با ویتامین ب منتهی به جلوگیری از نابودی شناختی و زوال عقل می شه.

روغن زیتون: غنی از پلی فنوله که منتهی به مقابله با سرطان و حفظ سلامت قلب می شه ضمن این که روند پیر شدن مغز رو هم به تاخیر میندازه.

بادمجان: شامل اسید کلروژنیکه که منتهی به کنترل رادیکالای آزاد م یشود و یه آنتی اکسیدان قوی به نام آنتوسیانین داره که منتهی به تقویت حافظه کوتاه مدت می شه.

گردو: بهترین منبع چربیای اشباع نشده و شامل امگا 3 فراوانه که منتهی به جلوگیری از خطر دچار شدن به فراموشی می شه.

مواد غذایی موثر واسه کنترل دیابت:

لوبیا: کسائی که هر روز به مدت 3 ماه یه فنجون لوبیا مصرف می کنن، سطح قند خون پایین تری نسبت به کسائی دارن که از دیگر منابع فیبر استفاده می کنن. مصرف بالای لوبیا خطر دچار شدن به دیابت رو 38 درصد کم می کنه.

گیلاس: شامل آنتوسیانینا، یه نوع آنتی اکسیدانه که سطح قند خون رو در افراد دیابتی کنترل می کنه. آنتوسیانین تولید انسولین رو به اندازه 50 درصد کم می کنه.

تخم مرغ: این ماده غذایی واسه جلوگیری از نوسانات بزرگ در سطح گلوکز و انسولین موثره.

سبوس گندم فرآوری نشده: واسه کسائی که به دنبال از دست دادن وزن هستن، یه منبع غذایی فوق العاده س ضمن این که بنا به اعلام کارشناسان کلینیک مایو منتهی به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و دیابت می شه و سطح قند خون رو کنترل می کنه.

مواد غذایی به درد بخور واسه جلوگیری از التهاب:

زردچوبه: یه ایبوپروفن طبیعیه و کورکومین موجود در اون منتهی به کنترل آنزیمای التهابی و کاهش درد مفاصل و تورم به وجود اومده به وسیله اون می شه.

هویج: شامل ویتامین آ و بتاکاروتنه که مبارز التهاب قوی هستش. این سبزی هم اینکه شامل بتا کریپتوگزانتینه که منتهی به دفع کردن شرایط مربوط به التهاب مانند آرتریت می شه.

سبزیجات تیره رنگ: کلم بروکلی و اسفناج و دیگه سبزیجات تیره رنگ به شما واسه کاهش دردهای به وجود اومده به وسیله التهاب کمک می کنه. این سبزیجات شامل سولفورانه که منتهی به کنترل آنزیمای مربوط به تخریب مفاصل و التهاب می شه.

مواد غذایی موثر در کنترل فشار خون:

چغندر: پر از نیتراته؛ یه ماده شیمیایی طبیعی که باعث کاهش فشار خون و مراقبت از قلب می شه.

سیب زمینی شیرین: پر از پتاسیمه و اثرات سدیم در افزایش فشار خون رو خنثی می کنه. هم اینکه یه آنتی اکسیدان قویه که منتهی به ایجاد ثبات در سطح قند خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین می شه.

شکلات تیره: پر از فلاونوئیدهاه که منتهی به کاهش سطح فشار خون می شه.

نون گندم کامل: خوردن سه وعده غلات سبوس دار در روز منتهی به کاهش سطح فشار خون سیستولیک می شه. نون کامل هم از جمله این غلاته.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*