20 راز موثر در افزایش عمر انسان | سالمندان

20 راز موثر در افزایش عمر آدم

20 راز موثر در افزایش عمر آدم

طول عمر داشتن از زمانهای قدیم واسه همه آدما مهم بوده و شما می تونین با درست زندگی کردن و تغذیه مناسب کاری کنین که زندگی بهتری داشته باشین ازدواج کردن یکی از رازهای طول عمره محققان کشف کردن افراد متاهل کمتر از افراد مجرد در دوران میانسالی دچار مرگ و میر می شن یکی از دلیلای شایع که می تونه دچار کوتاهی عمر شه استرسه شما با داشتن استرس عمرتون رو کم کنین در ادامه جزئیات بیشتر  20 راز موثر در افزایش عمر آدم رو در سایت سماتک می خونید با ما همراه باشین.

مطمئنا شمام بعضی از اسرار طول عمر رو می تونین حدس بزنین، مثل: غذا خوردن سالم، ورزش کردن روزانه، حفظ وزن ایده آل و دوری از کشیدن سیگار. اما عوامل دیگری هم می تونن بر طول عمرتون اثر دارا باشن.

 

داشتن پاهای قوی

قدرت قسمت پایینی بدن باعث حفظ تعادل مناسب، انعطاف پذیری و ایستادگی بدن می شه. اینا عوامل کلیدی در کاهش آسیب پذیری آدما مخصوصا با افزایش سن به حساب میان که می تونن از آسیبای به وجود اومده به وسیله افتادن و صدمه های مربوط به اون مثل شکستگی لگن در سالمندان و چیزای دیگه ای به جز اینا جلوگیری کنن. متأسفانه 20 درصد آدمایی که دچار شکستگیای سر استخون می شن، به دلیل مشکلات به وجود اومده به وسیله تروما، در طول مدت یه سال جون خود رو از دست میدن.

خانمای چاق می تونن فقط با افزایش 10 دقیقه ای فعالیتای روزانه شون نسبت به حالت همیشگی، نقش مهمی در بهبود سلامت قلب خود دارا باشن

به نظر محققان داشتن عضلات ضعیف در قسمت ران، مهم ترین دلیلی هستش که نشون میده افراد در کهنسالی از پاهای نحیفی بهره مند هستن. واسه دوری از این حالت بهتره به ورزشایی که موجب تقویت عضلات ران و پاها می شن روی بیارین و این کار رو در برنامه های روزانه خود بذارین.

داشتن مادر جوون

براساس تحقیقات دانشگاهی انجام شده، فرزندانی که از مادرانی با سن کمتر از 25 سال به دنیا میان، دو برابر آدمایی که از مادران با سن بیشتر به دنیا میان، از طول عمری صد ساله بهره مند هستن. به نظر محققان، دلیل این تخمک گذاری سالم تر، خصوصا در اولین لقاح و در نتیجه داشتن فرزندان سالم تره.

پیاده روی

براساس تحقیقی که روی 2603 مرد و زن انجام شده، معلوم شده آدمایی که روزانه دست کم 30 دقیقه پیاده روی انجام میدن، جزو افراد سالم (جدا از اندازه چربی بدن اونا) بوده و این گروه، چهار برابر آدمایی که پیاده روی کمتری انجام میدن و یا اصلا انجام نمی دن، عمر می کنن.

هم اینکه تحقیقات مشابه نشون میده که خانمای چاق می تونن فقط با افزایش 10 دقیقه ای فعالیتای روزانه شون نسبت به حالت همیشگی، نقش مهمی در بهبود سلامت قلب خود دارا باشن.

اضافه کردن کمی پیاده روی به کارای روزانه مثل پیاده روی در راه محل کار و یا راه رفتن موقع خرید می تونه در افزایش سلامتی بدن و طول عمر بسیار اثر داشته باشه.

وزن مناسب در دوران نوجوانان

تحقیقی روی 137 کودک از اول تولد تا سن 28 سالگی نشون داد که داشتن اضافه وزن در نوجوانان 14 ساله، خطر دچار شدن به دیابت نوع دو رو در بزرگسالی زیاد می کنه. این در حالیه که تحقیقات نشون داده که افراد دارای دیابت ، 2 تا 4 برابر بیشتر از بقیه در خطر دچار شدن به بیماریای قلبی قرار دارن.

تحصیلات دانشگاهی

مطالعه انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشون داد آدمایی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستن، حتی اگه تنها یه سال رو هم در دانشگاه سپری کرده باشن، به صورت میانگین 18 ماه بیشتر از افراد دارای تحصیلات کمتر، عمر می کنن، چون اندازه تحصیلات بیشتر دلیل کاهش تمایل به مصرف دخانیات می شه.

در واقع تنها 10 درصد از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (در این تحقیق لیسانس عنوان شده) به مصرف دخانیات روی میارن، ولی 35 درصد افراد دارای تحصیلات دبیرستانی و یا کمتر، دخانیات مصرف می کنن.

استفاده کمتر از نوشابه ها

محققان فهمیدن که نوشیدن یک یا چند نوشابه در روز خطر دچار شدن به سندرم متابولیکی رو دو برابر می کنه. این سندرم یه سری از افزایش فشار خون ، افزایش سطح انسولین و چربی شکم است که موجب افزایش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، دیابت و حتی افسردگی می شه.

آدمایی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستن، حتی اگه تنها یه سال رو هم در دانشگاه سپری کرده باشن، به صورت میانگین 18 ماه بیشتر از افراد دارای تحصیلات کمتر، عمر می کنن، چون اندازه تحصیلات بیشتر دلیل کاهش تمایل به مصرف دخانیات می شه

تحقیقات حیوونی نشون داده که مصرف ماده رنگی کارامل دلیل افزایش خطر بروز سندرم متابولیک می شه. هم اینکه محققان فکر می کنن که به کار گیری این مواد دلیل تغییر ذائقه افراد و تمایل به مصرف موادغذایی شیرین و در نتیجه زیاد شدن وزن می شه. محققان پیشنهاد میدن افراد می تونن واسه تامین کافئین، از چای استفاده کنن.

محققان باور دارن با دوری از مصرف نوشیدنیای گازدار، کنترل فشار خون و کلسترول، پیشگیری از دیابت و نبود مصرف دخانیات، میشه 6 تا 9 سال به عمر آدم اضافه کرد.

ازدواج کردن

طبق بررسیای نوین، محققان به این نتیجه رسیدن که ازدواج می تونه خطر مرگ در میانسالی رو شدیدا کم کنه. هم اینکه افراد متاهل بسیار کمتر از افراد مجرد دچار مرگ یهویی می شن.

کاهش استرس

آدمایی که دچار استرس شدید هستن، بدنشون دارای سطح کمتری از هورمون کلوتو (هورمون جلوگیری کننده از پیری زودرس) هستش.

هم اینکه استرس 20 درصد خطر دچار شدن به سکته مغزی رو زیاد می کنه.

اگه دچار استرس شدید هستین، با روشی مانند داشتن برنامه غذایی مناسب، رازو نیاز با خدا متعال و … به حفظ آرامش خود کمک کنین.

آدمایی که دارای وجدانی بیدار هستن و حس مسئولیت پذیری زیادی دارن، بیشتر از بقیه به سلامت خود اهمیت میدن و این خود دلیل افزایش طول عمرشون می شه

حس مسئولیت

آدمایی که دارای وجدانی بیدار هستن و حس مسئولیت پذیری زیادی دارن، بیشتر از بقیه به سلامت خود اهمیت میدن و این خود دلیل افزایش طول عمرشون می شه

اهمیت به زیبایی

اگه به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دید، باید بدونین که عمر طولانی تری دارین.

با در نظر گرفتن مطالعه انجام شده روی دو قلوهای همسان و همشکل، قلایی که احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشتن، دیرتر از آبجی یا داداش همسان خود دچار پیری شدن.

دوری از تنهایی

خونواده و دوستان خوب بهترین نعمتامون هستن و در کنار اونا بودن، اثر بسیار خوبی بر ما داره.

تنهایی خطری جدی واسه پیری زودرس و چاقیه، چون دلیل ترشح پیش ماده ای واسه شروع روند پیری می شه.

اجتماعی باشین

دوری از مردم و جامعه مانند گزینه تنهایی، عمر شما رو کوتاه می کنه.

دویدن منظم

پیاده روی و هم اینکه دویدن منظم و روزانه دلیل بهبود خونرسانی به نقاط جور واجور بدن و تنظیم کار ریه ها می شه. این دو فعالیت بدنی رو شوخی نگیرید.

مراقب چاقی شکم خود باشین

اندازه دور کمر بیشتر از 120 سانتیمتر در مردان و 100 سانتیمتر در زنان، خطر دچار شدن به پیری زودرس رو تا دو برابر زیاد می کنه.

داشتن زندگی هدف دار

کسائی که زندگی براشون معنی داره و واسه رسیدن به وضعیتی ایده آل واسه خود هدف تعیین می کنن، در پایین ترین رده مرگ و میر قرار دارن.

اگه از این دسته از افراد نیستین، به فکر انجام کارایی باشین که به زندگی تون معنا می بخشن. حتی کارای ساده ای مثل کاشتن گل و گیاه، پرورش دام و پرندگان و … هم بسیار مشکل گشاست.

خواب منظم

آدمایی که 7 ساعت در شب می خوابن، در مقایسه با آدمایی که بیشتر از 8 ساعت و یا کمتر از 5 ساعت در شب می خوابن، عمر طولانی تری دارن

خواب کم، بدنتون رو شدیدا ضعیف و ضعیف می کنه و خواب زیادتر از اندازه هم دلیل افزایش سطح مس موجود در خون شده و مشکلات جانبی زیادی رو به بار می آورد.

ژنتیک

اگه بابابزرگ و مادر بزرگتون عمر طولانی داشتن و یا دارن، شمام به احتمال زیاد عمر زیادی دارین. طبق بررسیا، اندازه طول عمر تا حدودی ارثیه.

دوری از مشروبات الکلی

نوشیدنیای الکلی خطر دچار شدن به سرطان ها و بیماریای قلبی عروقی رو زیاد می کنه. در نتیجه عمر با ارزشتان رو کوتاه می کنه.

ماهی استفاده کنین

ماهی پر از چربی امگا 3 و ویتامین A هستش که دلیل بهبودی کارکرد قلب می شه. وجود امگا 3 کافی در بدن اندازه مرگ و میر زودرس رو تا 27 درصد کم می کنه.

بچه دار شید

به دنیا آوردن بچه بعد از 33 سالگی و یا حتی در 40 سالگی می تونه دلیل افزایش طول عمر تا چند برابر شه.

چشمتون رو سالم نگهدارین

به گفته پزشکان، مراقبت از چشما و داشتن قدرت بینایی مناسب، دلیل افزایش 40 درصدی طول عمر می شه، چون داشتن قدرت بینایی مناسب، اعتماد به نفس و خوش بینی فرد رو زیاد می کنه.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن 10 سال عمرتون رو کوتاه می کنه. اگه شریک زندگی و یا والدین تون سیگاری هستن، شمام در خطر قرار دارین.

ترک سیگار تا قبل از سن 40 سالگی می تونه تا 90 درصد مانع کوتاهی عمر شه.

.

منبع : samatak.com

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*