طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

برخلاف بنفش روشن که رنگی آرام بخش می باشد، رنگ تیره ی ان که تقریبا ترکیبی از بنفش با رنگ مشکی نی باشد، همان احساس سردی و افسردگی را که رنگ مشکی القا می کند، این رنگ نیز در بیمار و مراجعه کننده ایجاد می کند. می توان با نصب آثار هنری و تابلوهای نقاشی زیبا و رنگی مناسب این مکان را به محیطی با آرامش تبدیل کرد. اگر در طراحی دکوراسیون داخلی مطب تمام اصول مهندسی را به خوبی رعایت نمایید در نتیجه محیطی آرامش بخش، کاربردی، در عین حال زیبا و راحت را خواهید داشت که ایم امر موجب شده تا مطب به یک مکان شاد تبدیل شود و گروه درمانی و پرسنل انجا نیز فعال و پر کار باشند. شما میتوانید از تجهیزات رنگی برای بهبود رنگ بندی مطب و پر انرژیتر کردن فضا استفاده کنید. همچنین می توانید در دیزاین دکوراسیون مطب پزشکی از نورهای نقطه ای استفاده کنید تا فضای مطب پر نور نشود.

طرح های هندسی غیر متداول و پیچیده گزینه های مناسبی برای طراحی قسمت پذیرش به شمار می آیند. رنگ ها از تاثیرگذارترین عوامل در طراحی داخلی مطب به شمار می آیند. مراجعان مطب ها به صورت معمول از بیماری خاصی نیز رنج می برند. علاوه بر موارد ذکر شده در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشکی باید به زیبایی بصری دکوراسیون طراحی شده نیز توجه لازم صورت گیرد. زمانی که شما وارد محیط های دندانپزشکی و یا مطب پزشکی می شوید می توانید رنگ سفید و یا رنگ های روشن را بسیار در چشم خود ببینید این به معنای این است که در این محیط ها باید پاکیزگی و تمیز بودن و حس خوشایند و تمیزی را به فردی که وارد مطب می شود بدهد پس در مطب دندانپزشکی و یا پزشکی شما باید از این قانون پیروی کنید و رنگ روشن را به کار ببرید و روشن ترین رنگ موجود در رنگ ها رنگ سفید می باشد که می توانید از آن استفاده کنید و دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی خود را طبق آن طراحی کنید.

بدیهی است به دلیل کاربری متفاوت مطب های پزشکی، سبک طراحی به کار گرفته شده با همدیگر فرق می کند و آن طراح است که با در نظر گرفتن استانداردهای فیزیکی و روانی بهترین طرح را ارایه می دهد. طراحی مطب ها و کلینیک ها نیازمند رعایت ضوابط و اصولی می باشد که باید با خلاقیت طراح آمیخته شود. مطابق با علم روانشناسی رنگ ها ، برخی از رنگ ها انرژی منفی دارند ، از این رو برای سلامت افراد مناسب نمی باشند. رنگ مشکی با این وجود که به فضا می تواند اصالت و پختگی خاصب ببخشد، اما یکی از این رنگ هایی است که فاقد هویت می باشد و استفاده از آن به تنهایی رنگ سردی است که تیرگی آن به شدت در افزایش افسردگی بیماران تاثیر زیادی دارد، بنابراین استفاده از این رنگ در مطب جذاب نمی باشد، گرچه این نکته را نمی توان نادیده گرفت که در برخی زمینه ها سایه های مشکی جذابیت فراوانی به محیط می دهد.

طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

کفپوشی که راحت تمیز شود و آلودگی را پاک کند بهترین گزینه انتخابی است. پس شناخت حوزه فعالیت در قدم اول مهم است. شما به عنوان یک کارفرما که درخواست ایجاد تغییراتی در طراحی داخلی مطب پزشکی خود دارید چند راه پیش روی خود می بینید در حالت اول اگر مطب شما قدیمی است و قصد دارید فضای داخلی را بهینه نمایید می توانید اقدام به بازسازی مطب و کلینیک پزشکی و دندانپزشکی و.. برای کسب درآمد بالا راحتی و رضایت مشتری حرف اول را می زند. در طراحی مطب قسمت پذیرش یا همان بخشی که بیماران برای رزرو نوبت و پرداخت هزینه ویزیت به آن مراجعه می کنند، می تواند تاثیر مهمی روی دکوراسیون مطب داشته باشد.

علم طراحی معماری کمک زیادی در رفع محیط کسل کننده و بی انرژی و حنثی بودن مطب کرده است و با استفاده از علم زیبایی شناسی و رنگ شناسی این دست فضا ها تبدیل به محیطی دلپذیر و صمیمانه خواهد شد و بیمار در حین انتظار احساس بدی نخواهد داشت و فضا را از لحاظ روحی به مکانی شاد و گرم تبدیل کنند زیرا ترس و اضطرابی که مراجعه کنندگان به هنگام ورود و در فضای انتظاردارند طراحی دکوراسیون درست می تواند کمک زیادی برای آرامش این افراد بکند و سهمی در ایجاد تجربه ای نو در بیماران و مراجعه کنندگان داشته باشد به نحوی که علاوه بر خدماتی که دریافت میکنند تمایل به حضور دوباره در محیط را داشته باشند. انتخاب یک رنگ براي یک مجموعه خاص ممکن است به فاکتورهاي خاصی مانند: عوامل جغرافیایی، شخصیت افراد، فرهنگ آنان و امثال آن و همچنین به نوع نور تابیده شده بر آن و شرایط تابش، نوع فعالیت کاربران یک محیط و امثال آن بستگی داشته باشد .

دکوراسیون داخلی مطب دکتر

لازم به ذکر است که ،نورپردازی محل کار پزشک نیز ، باید مطابق با اصول و استانداردهای طراحی فضاهای درمانی باشد. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از یکنواختی بیش از حد فضا ، می توان از رنگ های دیگر نیز در کنار رنگ سفید استفاده کرد. وجود یک پذیرش زیبا و جلب کننده، شرطی لازم برای داشتن مطبی ایده آل است. را به صورتی به انجام برسانند که علاوه بر داشتن کارایی و عملکرد مناسب، از نظر روانشناسی و آسایش برای کارمندان و مراجعه کنندگان دلپذیر باشد و در فضایی که بخشی از زندگی خود را سپری می کنند ارامش بخش باشد. استفاده از نور مناسب، شدت و نحوه تابش نور ازاهمیت خاصی برخوردار است.

یکی ازبخش های پراهمیت در طراحی مطب، اتاق انتظار آن هست. حال با توجه به اینکه این فضا اولین منظر ه ای هست که شما از کلیت مطب مشاهده می کنید اهمیت زیبایی و دکوراسیون در کانتر و محل پذیرش در مطب بسیار بالا می رود در ادامه و در عکس های درج شده میان این مقاله میتوانید اهمیت دیوار پشت کانتر را به خوبی متوجه شوید. اگر مبلمان و صندلی مطب قدیمی باشد و یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در بیماران خواهند شد. طراحی دکوراسیون مراکز درمانی به خصوص بازسازی ساختمان قدیمی را می توان از مهم ترین بخش ها در طراحی داخلی ساختمان در نظر گرفت. قبلا پلان مراکز درمانی از الگوی ثابتی پیروی می کردند که یه روش خطی بودند اما امروزه ایده جدیدی برای طراحی پلان مراکز درمانی ازجمله مطب های پزشکی به وجود آمده که طراحی پلان به روش باز است که گاها ممکن است پارتیشنهایی نیز در بخشهایی از آن به کار رود.

همانطور که کم نوربودن یک فضا باعث اذیت شدن چشم پرسنل و بیماران می شود، پرنوربودن آن نیزمشکلاتی به همراه دارد. گاهی لازم است این بخش های جداگانه به یکدیگر مرتبط نیز باشند تا رفت و آمد بین آن ها به راحتی صورت بگیرد. دیگر زمان طراحی مطب به صورت کسالت آور، کم نور با دیوارهایی به رنگ تیره تمام شده است باید علاوه برحال جسمی بیماران به حال روحی آنها هم درفضا مطب توجه داشت. برخلاف چیزی که اکثریت فکر می کنند، استفاده از کفپوش های تیره به خاطر این که آلودگی را کم تر نشان می دهند، کارایی ندارد بهتر است از یک کفپوش روشن که به راحتی پاک می شود استفاده کرد. البته این که چقدر از متریال چوبی برای فضاهای مطب استفاده کنیم، خود نیز مهم است، زیرا استفاده بیش از۴۵ درصد چوب برای طراحی و دیزاین دیوارها و کف مطب باعث می شود، خاصیت صلح جویی متریال چوب کم رنگ شود و در نتیجه احساس استرس و بی قراری خود را جایگزین، احساس آرامش و صمیمیت می کند.

بنابر این تجهیزات و ابزار پزشکی که در محل مورد استفاده قرار می گیرند مطرح نمی باشد. ما در این مقاله دربارۀ همۀ این موارد نوشتهایم و در انتها ایدههایی را در همین خصوص مطرح نموده ایم با ما همراه باشید… با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی نکات مهم در طراحی مطب دندان پزشکی بپردازیم. در این مقاله سعی کردیم عواملی که در طراحی بهترین مطب با استاندارد هایی که گفته شده نقش بسزایی دارد را شرح دهیم. در این بازه از زمانی طراحی داخلی مطب خیلی می تواند در جذب بیماران به مطب، رضایت و آرامش آنها کمک کند. کارشناسان پیشنهاد می کنند، رنگ طراحی داخلی در قسمت سالن انتظار، سعی شود، هماهنگ با رنگ اتاق درمان انتخاب شود، این انتخاب و کاربرد رنگ می توتند تاثیر بسیار چشم گیری بر آرامش بیمار و مراجعه کنندگان داشته باشد.

طراحي داخلي كلينيك دندانپزشكي

سومین موردی که باید مدنظر قرار دهید، طراحی نورپردازی در دکوراسیون داخلی مطب پزشکی است. هرچند روانشناسان بالینی به صورت موردی عمل می کنند اما روند درمانیشان از ساختار معینی پیروی می کند. و بعد از آن میبایست یک لیست از تمام کارهایی را که باید صورت بگیرند، را تهیه نمایید. حتما مطمین شوید فضای کافی برای نشستن وجود دارد بعد مبلمان انتخاب کنید تا از چسبیدن افراد در کنار هم جلوگیری شود. اتاق انتظار برای بیماران و اتاق پزشک برای معاینه و هم چنین قسمت پذیرش و نشیمن باید نور کافی ایجاد کنید. تفکیک کردن بخش پذیرش از اتاق پزشک و بخش معاینه با یک پارتیشن مناسب در حالی که اصول جداسازی به صورت کامل رعایت شده باشه و دسترسی به هردو بخش برای پزشک میسر باشد، از اصول طراحی مطب است. همچنین باعث می شوند تا فضای کلینیک تمیز و روشن باشد و در صورت وجود آلودگی ها و لکه ها به راحتی و با سرعت می توان آن ها را برطرف کرد.

طراحی داخلی مطب روانپزشکی

البته جادوی رنگ در دکوراسیون بخصوص فضاهای درمانی را نباید نادیده گرفت رنگ های سرد مثل خانواده رنگ های آبی و سبز فضایی آرامش بخش را ایجاد خواهد طراحی دکوراسیون داخلی مطب دکتر کرد. می توانید رنگ هایی مانند سفید، استخوانی، آبی، بژ، کرم، سبز و زرد را استفاده کنید. دکوراسیون داخلی باید بر اساس شناخت فضایی که قصد طراحی آن را دارید به انجام برسد، طراحی پلان، چیدمان، سیرکلاسیون و دیگر موارد، باید علمکرد مناسب براساس کاربری فضا خلق نماید، در طراحی کلینیک زنان و زایمان بخش های تخصصی و مختلفی وجود دارد که هر کدام جداگانه بررسی می شوند که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن بخش ها فضایی زیبا و کاربردی حاصل شود. دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان مشخصه های خاص و ویژه ای دارد که بیمار با ورود به این محیط به آن دست پیدا می کند.

طراحی داخلی مطب دکتر هیچ وقت استفاده قرار گیرد، چرا که این گونه مراکز مراجعه می­ کنند اهمیت زیادی پیدا میکند. برای بهتر گذراندن وقت بیمار می توانید ازآکواریوم، تلویزیون، رادیو، تابلو و مدارک پزشکی قاب شده و پوسترهای پزشکی متناسب با تخصص پزشک و مورد نیاز بیماران روی دیوار اتاق انتظار قرار دهید. ایجاد قفسه کتاب در مطب ها جزو اصول و ارکان اصلی طراحی نیست اما به کاربردن آن یک امتیاز خواهد بود زیرا در اکثر مطب ها مجلات و روزنامه ها و مطالب پزشکی روی میز جلوی مبلی به صورت نامنظمی قرار دارد و وجود چندین قفسه روی دیوار یا هر قسمت ایده آل از این فضا نظم خاصی می بخشد. جالب است بدانید که هر چه طراحی داخلی مطب ساده، شیک و مدرن باشد، به صورت ناخودآگاه به بیمار این موضوع را انتقال می دهد که پزشک و افرادی که خدمات پزشکی را ارائه می دهند متخصص و آگاه به علم روز دنیا می باشند.

اتاق پزشک در مطب زنان و زایمان معمولا نباید از داخل بخش انتظار دید مستقیم داشته باشد و در این رابطه باید کمی محدودیت اعمال نمود. چرا که مراجعین در حالت درازکش بر روی این تختها تنها به سقف دید دارند. ممکن است بیماران در وهله اول فقط کیفیت خدمات یا تخصص پزشک مورد نظررا توجه داشته باشد اما اون تصویری که از مطب شما در ذهن بیمار باقی می ماند، دید کلی او را تحت تاثیر دارد. جدا از اینکه برای طراحی اصولی مطب تخصص پزشک مربوطه برای انتخاب رنگ، متریال مناسب و تفکیک فضاها شرط است اما به طور کلی باید به این موضوع فکر شود که مراجعه کنندگان به مطب ممکن است از افردا سالخورده و دچار شکستگی باشند پس نیازمند صندلی های راحت ترو خاص تر خواهند بود.

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

این مکانها برای جذب اعتماد مراجعهکنندگان باید زیبا و تمیز باشند. با فراهم آمدن چنین شرایطی، ترس و اضطراب در مراجعین پایین می آید و اعتماد آنها به کار دندانپزشک جلب می شود. به کار بردن قاب های دانشنامه ها، مدارک، گواهی نامه ها، جوایز و دیگر مواردی که به دستاوردهای پزشک در زمین پزشکی اشاره داشته باشند در دکوراسیون داخلی مطب، راه بسیار خوبی برای جلب احترام و اعتماد بیماران می باشد. برای مثال انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد. رنگ ها می توانند هر مکانی را از جمله اتاق انتظار مطب شما ، را به فضایی تمیز و نو تبدیل کند.این مکان جایی است که بیماران بیشتر زمان خود را در آن جا می گذرانند تا نوبتشان شود، پس باید احساس راحتی کنند. استفاده از وسایل وینیلی برای وسایل مطب مناسب است، زیرا می توان بارها و با سرعت زیاد، آن ها را تمیز نمود.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

استفاده از پلان باز در طراحی داخلی مطب و به طور کلی در مراکز درمانی باعث میشود که محیط روشنتر و دلبازتر به نظر بیاید. به همین دلیل محیط هایی که پنجره ندارند و در معرض نور مستقیم خورشید نیستند برای مراکز روانشناسی توصیه نمیشوند. توصیه میکنیم برای بهرهمندی از این خواص از بهکاربردن گیاهان مصنوعی خودداری کنید و تجربۀ لمس واقعی گیاهان سبز را در اختیار مراجعین خود قرار دهید. از این رو استفاده از فضای سبز طراحی داخلی مطب های امروزی رایج شده است.