چگونه بفهمیم مادربورد کامپیوترمان چیست؟ روش های تشخیص نوع و مدل مادربورد فالنیک

یکی از اجزای مهم و تاثیرگذاری که اسلات اختصاصي آن بر روی مادربرد نصب است باتری کوچکی به نام سیماس(CMOS) است. وظیفه این باتری تغذیه مادربرد برای نگه‌داری اطلاعات است.نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم، در مدتی که سیستم خاموش است بر عهده این باتری ست. هر دوی این پورت‌ها برای انتقال تصویر به نمایشگرهای خارجی هستند با این تفاوت که پورت HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را به صورت همزمان دارد در حالی که پورت DisplayPort فقط قابلیت انتقال تصویر را دارد. در حال حاضر جدیدترین نسخه پورت HDMI نسخه ۲.۰ آن است که در بیشتر مادربردهای جدید از آن استفاده شده است (نسخه جانبی آن یعنی نسخه ۲.۱ نیز عرضه شده است).

مادربرد ایسوس مدل Asus PRIME H610M-A WIFI D4

چیپ Northbridg یا پل شمالی روی مادربردهای اینتل به پردازنده کمک می کند تا با رم کار کند. چیپ ست شمالی روی مادربرد های مجله خبری محصولات اچ پی AMD ارتباط کارت تصویر را فراهم می کند چون کنترل کننده حافظه درون CPU قرار دارد. چیپ های شمالی فعلی یا Northbridge کارهای زیادی انجام می دهند و به همین دلیل هم بسیار گرم می شوند و باید هیت‌سینک و فن خاص خود را داشته باشند.

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید، سوالات شما توسط کارشناسان همیار آی‌تی پاسخ داده می‌شود… لغو پاسخ

مادربرد E-ATX از ۴ کارت گرافیک، ۸ اسلات RAM و ۸ اسلات PCIe پشتیبانی کند. گرچه خیلی کم پیش میاید که یکی از اجزای کامپیوتر حرفه ای را ارتقا بدهیم و تا قطعه خراب نشود اقدام به خرید قطعه نمی شود. بنابراین با این اوصاف برای متقبل نشدن هزینه دوباره بهتر است دیگر با انتخاب بهترین مادربرد پولتان را دور نریزید.

SATA مخفف عبارت Serial Advanced Technology Attachment بوده و یک رابطی است که یک دستگاه ذخیره سازی مانند یک دیسک سخت یا درایو را به مادربرد متصل می‌کند. برخلاف سایز اجزا، یک هارد دیسک یا SSD از طریق کابل ساتا که دارای هفت پایه است، متصل خواهد شد. به‌طور کلی، این کوچک‌ترین فاکتور ظاهری است که در کامپیوترهای شخصی که مورد از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان بهره مند شد. مادربرد همانند کیس دارای استانداردهای اندازه‌ای مختلف است که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از ATX، Micro ATX یا همان mATX و بالاخره Mini ITX. از طرف دیگر چیپ پل جنوبی (Southbridge) برخی از دستگاه‌های توسعه و درایوهای ذخیره‌سازی حجیم مانند هارد درایوها را پشتیبانی می‌کند.

  • اگر پردازنده مرکزی شما نسبتا جدید باشد؛ دستاوردهای عملکردی که از ارتقاء به پردازنده جدیدتر بدست می آورید بسیار ناچیز خواهند بود.
  • قطعاتی مانند خازن، ترانزیستور، انواع مقاومت‌ها و دیود، آی‌سی و ورودی‌های دیگری، روی این برد پیاده‌سازی شده‌است.
  • یکی از تراشه‌های مادربورد، سوپر I/O است که دیسک‌های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر را کنترل می‌کند.
  • شرکت دوم مطرح در زمینه تولید این محصول شرکتی با نام گیگابایت است که تخصص آن بر روی قطعات سخت‌افزاری رایانه ها است.
  • برای آشنایی با این نرم افزارها می‌توانید مطلب دانلود برنامه‌های بنچمارک برای کامپیوتر را مطالعه کنید.
  • کاربر با فشار دادن یک دکمه‌ در زمان بارگذاری سیستم، می‌تواند تنظیمات آن را تغییر دهد.

عبارت Complementary Metal-Oxide-Semiconductor مخفف شده کلمه CMOS می‌باشد. ابتدا در کامپیوترهای شخصی،‌ نوعی حافظه‌ی رم به‌نام CMOS RAM وجود داشت که این حافظه رم، تنظیمات BIOS را در خود ذخیره می‌کرد. درواقع حافظه رم به باتری نیاز دارد در غیر این صورت، در زمان خاموش بودن کامپیوتر سبب از بین رفتن اطلاعات می‌شود. اما کامپیوترهای مدرن از CMOS RAM استفاده نمی‌کنند، آن ها تنظیمات BIOS را در حافظه‌‌ای که عمر طولانی‌تری دارد ذخیره می‌کنند. درنتیجه، برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های خود به جریان دائمی برق نیاز ندارند و نوع دیگر مادربردهای کامپیوتر، مادربرد UEFI است.

قیمت انواع مادربورد

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار