تنظیم اظهارنامه مالیات ارزش افزوده فردان حساب یار مشاور مالیاتی شما فردان مشاور مالیاتی | تکس مپ

تنظیم اظهارنامه مالیات ارزش افزوده فردان حساب یار مشاور مالیاتی شما فردان مشاور مالیاتی | تکس مپ طبق قانون ، مودیان مالیاتی مکلف هستند ، طی 15 روز پس از پایان هر فصل از سال ،نسبت به تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ،اقدام نمایند . مودیان می توانند با مراجعه به سایت سامانه ارزش افزوده ، نسبت به ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۲​ و نحوه تکمیل ارسال ثبت نام آن به صورت الکترونیکی ، اقدام نمایند . اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از تاریخ 1 آبان 1401 برای شرکت‌های بورسی و از 1 فروردین 1402 برای سایر شرکت‌ها اجباری شده است.

اموال غیر منقول اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات ، از پرداخت VATمعاف است. در اقتصاد های پیشرفته، هر فردی چه حقیقی و چه حقوقی، مصرف بیش تری دارد، مالیات بیش تری پرداخت می کند و هر فردی، تولید بیش تر دارد، مالیات کم تری پرداخت می کند. این ادبیات اقتصاد توسعه محور بوده و به نظر می رسد ایران در عصر اقتصاد مقاومتی، می بایست در این مسیر گام بردارد و سیاست های مالیاتی و زیرساخت های فناورانه تحقق درآمد های مالیاتی را شفاف تر کند.

نحوه بازپس گیری پرداخت مالیات بیش از سقف معین شده

در حال حاضر طلا فروشان فقط موظف هستند برای اجرت طلاهای ساخته شده خود مالیات غیر مستقیم بپردازند و این مالیات بر سایر مراحل خرید مواد اولیه و موراد دیگر آن اعمال نمیشود. برای روشن شدن مطلب یک مثال میزنیم فرض کنید سازنده کیف برای خرید چرم مبلغی ۲۵۰۰۰ تومن مالیات بر ارزش افزوده به چرم فروش پرداخت کرده است و بعد از درست کردن کیف در زمان فروش به مصرف کننده ۲۶۰۰۰ تومن VAT دریافت کرده است . سازنده کیف باید معال ۱۰۰۰ تومن به سازمان امور مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید . اگر شما مسئول پیگیری پرونده های مالیاتی شرکت ها و موسسات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستید و با سوالاتی روبرو شدید یا در کمیسیون های مالیاتی ، پرونده شما در جریان و نیاز به مشاوره هستید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

✅ آموزش تصویری ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه پرداخت آن در سال 1401

همچنین مکلف اند دفاتر صورت حساب ها و سایر فرم های مربوط را در مدت ۱۰ سال بعد از سال مالی مربوطه نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالیاتی به آنان ارائه نمایند. اما در ردیف دوم، می توان مالیات ها و عوارض پرداختی که از مالیات های فروش، قابل کسر یا استرداد نمی باشند را وارد کرد. این مبلغ، شامل مجموعه هایی است که خریدهای مشمول ارزش افزوده، انجام می دهند؛ اما فروش آن کالاها، معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده است. از مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، مودیان مالیاتی باید، عبارت سامانه مالیات بر ارزش افزوده را در کادر جستجوی مرورگر خود، وارد نموده و مطابق تصویر زیر، وارد سامانه عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده، به نشانی evat.ir شوند.

  • خرید و فروش ضایعات آهن و به خصوص ضایعات شرکت های تولیدی مثل تراشه های آهن ، محصولات آهنی از رده خارج شده مثل سوپاپ خودروای که درست ساخته نشده و جزو ضایعات به صورت کیلویی فروخته میشود مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده میشود .
  • جدول بعدی شامل 3 ردیف و مربوط به محاسبه مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداختی قابل کسر می باشد.
  • VAT به همه کالاها و خدمات به جز ۱۷ نوع کالا و خدمات که در قانون ذکر شده است تعلق میگیرد .
  • همچنین علی رغم اینکه به فروش کالاها و خدمات معاف از مالیات ، مالیات ارزش افزوده ای تعلق نمی گیرد ، ثبت و تکمیل مبلغ مربوط به آن ، در اظهارنامه ،ضرروی است که طبیعتا در ستون رو به روی آن ، مالیات و عوارضی ، مشخص نخواهد شد ؛ این موضوع در خصوصثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد .
بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۲/۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ سازمان امور مالیاتی در خصوص تسلیم اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. 7 – در این مرحله صفحه جدیدی باز می‌شود که باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را طبق دفاتر در آن ثبت کرد. جدول ۱ اطلاعات مربوط به فروش و جدول 2 مربوط به اطلاعات خرید است.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1400